Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gunne
#1106952
Jag har en 960 från 96 som har börjat bete sig konstigt. Den funkade bra på kvällen och nästa dag så skakar motorn ganska mycket vid tomgång. När jag kom ut på motorvägen märkte jag även att den saknar mycket kraft och skakar när man gasar på.

För några år sen gav en tändspole upp och det gav lite liknande symptom. Så jag skruvade bort kåpan och plockade loss kontakten till varje tänkdspole en i taget. Man märkte skillnad vid urkoppling av varje spole så den verkar tända på alla cylindrar.

Sen misstänkte jag att det var t.ex. luftmassemätaren som var kass så jag testade att rycka ut den kontakten och då blev det skillnad i motorljud vilket får mig att tro att det inte är den som är boven. Jag fortsatte att rycka ut diverse olika kontakter som jag kom åt och motorljudet ändrades vid varje kontakt så jag hittade ingen misstänkt givare.

Dock hittade jag till slut en vakuumslang som hoppat loss. Oklart om den gjorde det när jag höll på att härja runt eller om den hoppat av innan. Den sitter enligt bilderna nedan:
2016-09-05 11.27.25 (Medium).jpg
2016-09-05 11.27.25 (Medium).jpg (384.48 KiB) Visad 1017 gånger
2016-09-05 11.27.40 (Medium).jpg
2016-09-05 11.27.40 (Medium).jpg (340.36 KiB) Visad 1010 gånger
När jag satte tillbaks den så blev det bättre. Motorn fick mer ork, men skaket består. Bilen har fortfarande mindre ork än vanligt.

Efter det har jag testat att spraya startgas överallt kring insuget men det blev ingen skillnad i motorljud/varvtal.

Några tips på vad som kan vara felet? Vad bör jag kolla? Jag funderar på att köpa en OBD2-läsare på kjell och kolla om det finns några koder...
#1107015
Finns det handhållna felkodläsare till årsmodell 1996? Något säger mig att du får leta upp den äldre inbyggda med blinkkoder i stället. På 240 och 740 satt dom vid vänster fjäderbenstorn. En svart plastdosa, ungefär så här:
Bild
Bilden visar ett exempel för 240, men den var lika dan till 740.
av rid54
#1107045
Jag köpte en OBD2 felkodsläsare på B-tema och den kunde läsa "miljökoderna" på min 960 '96, dvs de generiska koderna, som bilprovningen vill kunna läsa. Vet inte om det fanns Volvokoder att läsa också, men det hade nog läsaren inte klarat. Om man får ut nåt, så kan det ju i värsta fall vara något i stilen "misständning cylinder 2" och det är man inte mycket klokare av om man inte kan få rätt på vad som orsakar misständningen. Om tändspolarna är OK, så kan det ju vara spridare, spridarkontakter, tändstift eller, i värsta fall, kompressionsbortfall.
#1107562
OK. Jag kanske ska plocka ur tändstiften och kolla.

När jag höll på att koppla i och ur alla kontakter jag hittade så började lambdalampan lysa efter ett tag. Inte så konstigt och den släcktes när jag kopplade bort batteriet.

Nån som vet vad mojängen som vakuumslangen går till i bilden ovan är för nåt? Jag kollade nu igen och den slangen är rejält torkad och sprucken så det kan vara så att den läcker kanske.
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]