- mån 05 sep 2016, 12:11
#1106952
Jag har en 960 från 96 som har börjat bete sig konstigt. Den funkade bra på kvällen och nästa dag så skakar motorn ganska mycket vid tomgång. När jag kom ut på motorvägen märkte jag även att den saknar mycket kraft och skakar när man gasar på.
För några år sen gav en tändspole upp och det gav lite liknande symptom. Så jag skruvade bort kåpan och plockade loss kontakten till varje tänkdspole en i taget. Man märkte skillnad vid urkoppling av varje spole så den verkar tända på alla cylindrar.
Sen misstänkte jag att det var t.ex. luftmassemätaren som var kass så jag testade att rycka ut den kontakten och då blev det skillnad i motorljud vilket får mig att tro att det inte är den som är boven. Jag fortsatte att rycka ut diverse olika kontakter som jag kom åt och motorljudet ändrades vid varje kontakt så jag hittade ingen misstänkt givare.
Dock hittade jag till slut en vakuumslang som hoppat loss. Oklart om den gjorde det när jag höll på att härja runt eller om den hoppat av innan. Den sitter enligt bilderna nedan:
När jag satte tillbaks den så blev det bättre. Motorn fick mer ork, men skaket består. Bilen har fortfarande mindre ork än vanligt.
Efter det har jag testat att spraya startgas överallt kring insuget men det blev ingen skillnad i motorljud/varvtal.
Några tips på vad som kan vara felet? Vad bör jag kolla? Jag funderar på att köpa en OBD2-läsare på kjell och kolla om det finns några koder...
För några år sen gav en tändspole upp och det gav lite liknande symptom. Så jag skruvade bort kåpan och plockade loss kontakten till varje tänkdspole en i taget. Man märkte skillnad vid urkoppling av varje spole så den verkar tända på alla cylindrar.
Sen misstänkte jag att det var t.ex. luftmassemätaren som var kass så jag testade att rycka ut den kontakten och då blev det skillnad i motorljud vilket får mig att tro att det inte är den som är boven. Jag fortsatte att rycka ut diverse olika kontakter som jag kom åt och motorljudet ändrades vid varje kontakt så jag hittade ingen misstänkt givare.
Dock hittade jag till slut en vakuumslang som hoppat loss. Oklart om den gjorde det när jag höll på att härja runt eller om den hoppat av innan. Den sitter enligt bilderna nedan:
När jag satte tillbaks den så blev det bättre. Motorn fick mer ork, men skaket består. Bilen har fortfarande mindre ork än vanligt.
Efter det har jag testat att spraya startgas överallt kring insuget men det blev ingen skillnad i motorljud/varvtal.
Några tips på vad som kan vara felet? Vad bör jag kolla? Jag funderar på att köpa en OBD2-läsare på kjell och kolla om det finns några koder...