Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av davlev
Hallå

Köpte mig en 740 GL -88 som går dåligt. Den går jätte ryckigt på tomgången och får på tok för mycket bensin, låter som den misständer oxå.
När jag kör den så går den jätte bra i motorn men släpper jag gasen så börja den göra avgas smällar. Har kollat med en avgasmätare och då var CO på 4.5 HC 2500(den mäts inte på besiktningen men ändå, sjukt högt)
Det jag har bytt är:
Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Tändstift
Det är bosch saker så det borde ju vara bra kvalité

Har även provat med en annan LMM som ska funka men den går inge bättre. Hade felkod på LMM men den försvann efter jag raderade felkoder om jag gjorde rätt(tog bort säkring nr1 med tändningen på)

Nån som har en idé på vad jag kan prova?

Mvh David
av per740
Kan det ha med tomgångsmotorn att göra? Min 740 gick ojämnt på tomgång & dog vid rödljus. Tomgångsmotorn verkade först funka när jag tog loss och provade den, men när jag satte dit en "ny" från skroten upphörde problemen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Om tomgången inte är stabil och/eller "hänger kvar" på ett högre varvtal (typ 1200 - 1800 varv) kan det ha med ett skitigt spjällhus att göra också. Det i sin tur beror på en dålig vevhusventilation. Spjällhuset kan bli ordentligt "mögigt" och det blir slitkanter vid gasspjället så det inte kan röra sig fritt. Även justering av gasspjäll och gasspjällskontakt, det kan göra underverk att få det rätt justerat. sök på forumet och/eller på google
av davlev
Jag har iallafall löst problemet för ca 2 veckor sen :) Ägaren innan hade monterat fel spridare så den fick på tok för mycket bränsle haha.
av davlev
Haha då jag inte kan så mycket om Volvo så tog en kompis en titt på den och såg att det var fel spridare på den(tre gula och en svart) jag hade sett det men inte tänkt så mycket på de. Iallafall så bytte jag hela fuilrailen sen gick den kanon :)

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?