Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1105976
Hej

Har nyligen införskaffat mig en 945:a och jag tycker att helljuset är alldeles för dåligt men jag vill inte har några extraljus/ ledramper så jag tänkte att om jag konverterar till xenon så kanske det blir lite bättre ljus? Vill enbart ha xenonet som helljus och inte som halvljus då jag tycker det ser lite "löjligt" ut på äldre bilar.

Jag googlat runt lite och läst på andra forum men fattar inte exakt hur jag ska gå till väga, läste nånstans att jag måste ändra reflektorerna i lyktan för att få rätt ljusbild men det lär väl inte vara super nödvändigt då det enbart gäller helljuset? Läste även nånstans att det skulle vara olagligt men dom kollar väl aldrig "hur" helljuset lyser utan bara att det lyser på besiktningen? Om jag inte behöver ändra något med själva lyktan så är det bara "plug and play" med alla kablar om jag hittar ett "konverteringskit" som passar min bil?

Sen förstår jag att det finns en skala med olika färger på ljuset och att 4300k skulle vara ljusstarkas (enligt xenonkungen.se). Om det nu skulle vara det "bästa" ljuset kan någon skicka en länk/länkar till mig på olika kit som passar direkt på min bil med det ljuset? Vill inte ha det billigaste kit:et men behöver inte vara några värsting grejer heller.

Mvh // Engman
#1105996
Du skriver inte vad du har för strålkastare, en del har ju "inbyggda" fjärr och dimljus i huvudstrålkastarna. Där ska det väl inte några problem. Det borde gå att få ett hel/fjärrljus kitt att passa. Xeonljus på halvljus är tillåter endast på bilar med automatisk ljusinställning, så det hade varit "kört" även om du velat ha det. Värre om du bara har "vanliga" strålkastare med "bara" hel/halvljus. Då får du byta till dubbla strålkastare, en till hel och en till halvljus.
Du kan ju börja med att montera ljusrelä till befintliga lampor, tänk på att 10% spänningsfall kan försämra ljusstyrkan med upp till 50 %. Och med ljusrelä kan du montera (utan problem) 100W helljuslampor. Det finns både 55/100W och 90/130W H4 lampor vad jag vet. Jag använder 55/100W, har gjort i flera år. Kör nästan aldrig på helljus, det är för mycket trafik
#1106006
Så här ser det ju ut utan glas.
Bild
Den stora är halv/hel ljus
Den nedre är dimljus
Den övre är inbyggt fjärrljus här sätter du din xenonlampa

Du köper bara ett konverterings kit med rätt lampsockel, du borrar ett hål i kåpan bakom lamporna där du trär igenom kablarna och ansluter spännings matningen till xenon kittet till den ordinarie kontakten.

4300 är den färgtemperatur som mäts i Kelvin, lägre ner på skalan får du gulare ljus längre upp så får man blåare, men just vid 4300 så får man mest lumen dvs mest ljus för pengarna.

Jag skulle satsa på ett speed start 55w kit eller mer, för när man provat så vill man ha mer :twisted:
#1106417
lennarte skrev:Du skriver inte vad du har för strålkastare, en del har ju "inbyggda" fjärr och dimljus i huvudstrålkastarna. Där ska det väl inte några problem. Det borde gå att få ett hel/fjärrljus kitt att passa. Xeonljus på halvljus är tillåter endast på bilar med automatisk ljusinställning, så det hade varit "kört" även om du velat ha det. Värre om du bara har "vanliga" strålkastare med "bara" hel/halvljus. Då får du byta till dubbla strålkastare, en till hel och en till halvljus.
Du kan ju börja med att montera ljusrelä till befintliga lampor, tänk på att 10% spänningsfall kan försämra ljusstyrkan med upp till 50 %. Och med ljusrelä kan du montera (utan problem) 100W helljuslampor. Det finns både 55/100W och 90/130W H4 lampor vad jag vet. Jag använder 55/100W, har gjort i flera år. Kör nästan aldrig på helljus, det är för mycket trafik
Tack för svar!

En vanlig 940 lyckta som på bilden ovan. Jag kan verkligen ingenting när det kommer till "el" men jag antar att det inte är allt för svårt att montera ljusrelän? Kopplar jag bara relän till helluset då eller hur gör jag och är det ett måste när jag kör med xenon?
#1106418
SA4AQS skrev:Så här ser det ju ut utan glas.
Bild
Den stora är halv/hel ljus
Den nedre är dimljus
Den övre är inbyggt fjärrljus här sätter du din xenonlampa

Du köper bara ett konverterings kit med rätt lampsockel, du borrar ett hål i kåpan bakom lamporna där du trär igenom kablarna och ansluter spännings matningen till xenon kittet till den ordinarie kontakten.

4300 är den färgtemperatur som mäts i Kelvin, lägre ner på skalan får du gulare ljus längre upp så får man blåare, men just vid 4300 så får man mest lumen dvs mest ljus för pengarna.

Jag skulle satsa på ett speed start 55w kit eller mer, för när man provat så vill man ha mer :twisted:
Tack för svar!

Okej, skulle det här kit:et passa? http://www.scstyling.com/belysning/xeno ... nlampor-h4
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]