Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Jag skulle vilja ändra mätarställning på min 940 av den anledning att någon tidigare ägare har vridit tillbaka mätaren och så vill jag inte ha det. Så går det på något vis att vrida fram mätaren? Ungefär 14 000 mil ska den vridas fram.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
Eller lägg en lapp i instruktionsboken att det är bytt mätare och att bilen har gått 14000 mil mer. På en såpass gammal bil spelar mätarställningen inte så stor roll egentligen, skicket säljer mer. På min PV nollade jag mätaren när jag helrenoverade den, det gick då att "ta isär" räknerullen. Det är ju en mekanisk räknerulle på din bil också, men det är nog inte lika lätt att göra det
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Ja så kan jag ju också göra, men eftersom det gick att vrida mätaren åt ena hållet så borde det väl gå att vrida den åt andra hållet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Förmodligen. Men att vrida fram eller tillbaka manuellt är inte gjort i en handvändning och du måste plocka ner och ta isär mätarhuset i vart fall. "Förr i tiden" kunde man "köra" på mätarvajern med borrmaskin men det finns ingen mätarvajer på din bil.
av Rådlös
Jag, som inte är någon expert, är inte övertygad om att det går att vrida mätarrullar hur som helst. Jag hade en gång i tiden en Volvo 145. Jag minns inte nu exakt vad det stog på mätaren när jag köpte den, men något var det naturligtvis. När den började närma sig omslag till 20 000 mil, så kollade jag lite extra dom dagarna och såg att det närmade sig. Men en dag stog det helt plötsligt 30 000 mil! Ja, det stog ju egentligen 300 000 km, men vi säger ju i dagligt tal mil och vi tänker en nolla mindre.
Hursomhelst, den mätaren var alltså manipulerad. Skruvlåsningarna med låslack var brutna, så det var ett klart "inbrott" i instrumenthuset.

Lite överkurs: Den tidigare bilgenerationens bilar hade vägmätare som bara gick till 100 000 km. (10 000 mil) Sedan började dom om från noll. Många bilar vid den här tiden hade ett betydligt kortare teoretiskt liv på 50 och 60-talet.

Ännu mera överkurs: Det finns naturligtvis firmor som klara sådant här och det blir rätt och fungerande. Men det är nog inte gratis? Instrument Jige i Leksand är en känd firma.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av volvo244gle
Kör den moderna varianten av borrmaskin på hastighetsmätaren vetja! Koppla upp en Arduino eller annan programmerbar "hobbydator" och mata in hastighetspulser. :D
Men även om du simulerar +200 km/h så blir det ändå inte mer än 500 mil per dygn. :P
Så runt en månad ungefär då... Kanske rimligare att ta isär mätaren och justera den manuellt.
av NilsO
Säker att föregående ägare ändrat mätarställningen? Annars är det ju vanligt att man byter hastighetsmätare på dessa eftersom den ofta krånglar.

Det går att ta isär mätaren och ändra ställningen på räkneverket hur man vill, men det är ungefär så pilligt som man kan tänka sig, och viss risk att man bryter sönder något medan man håller på.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]