Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Edit: Nytt problem i slutet av tråden. Kylaren läcker nu.

Jag har en enkel och snabb fråga. Håller på att byta vattenpumpspackning och det går bra än så länge. Har fått bort vattenpumpen, men det jag undrar är vad dessa kopparpackningar ska användas till. Är de till för skruvarna som håller vattenpumpen på plats? Och bör jag täta med något, typ silikon eller något sådant? Eller är det bara att lägga packningarna på plats?

Bild
Senast redigerad av 4 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Nexus skrev:Dum fråga men vad är det för motor du byter på?
Inte alls dum fråga. Jag borde ha skrivit det. Motorn är en B230FD.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
robinb3rgsten skrev:Gissar på en b230.

Jag brukar lägga packningsklister på båda sidorna om packningen. Och kopparbrickorna är till skruvarna
Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Okej, nu har jag stött på problem med packningarna. På det lilla röda vattenröret som går in mot torpedväggen ska en packning sitta samt vattenpumpen, men jag får det inte att gå ihop. Packningen gick dessutom sönder under mina försök. Jag trädde först på packningen på röret och försökte sedan trycka dit pumpen. Det gick inte alls. Efter lite våld gick det men då såg jag att halva packningen hade hamnat utanför och sedan dessutom gått av. Hur ska jag gå till väga för att få till detta?

Bild
FyoDisco skrev:Efter lite våld gick det men då såg jag att halva packningen hade hamnat utanför och sedan dessutom gått av. Hur ska jag gå till väga för att få till detta?
Dessa tätningar är struliga att få dit. Jag brukar göra så här, sätt tätningsringen i ytterkant på röret. Stryk på flytande packningsklister, både på röret (innan du sätter på tätningen) och utanpå tätningen och även i hålet i vattenpumpen. Så kan du (ganska) enkelt "lirka" in den. Det funkar på en ganska trasig packning, men inte om den "gått av". Samma gäller med röret till kylaren. Tror du kan köpa en packningssats, eller e.v. använda den gamla om du fått loss den hel och den inte är alltför torrsprucken. Jag har alltid använt detta, det har funnits ända sedan jag började med bilar på -60-talet
https://www.permatex.com/products/gaske ... nt-liquid/
Biltema hade en "kopia" som funkade bra, men dom verkar inte ha det längre. Detta är baserat på rödsprit och kan enkelt "späs ut" när det börjar bli "gammalt och trögt" till skillnad mot "moderna" silikonbaserade som man får kasta efter ett tag. Burken jag har nu är säkert 10 år gammal och funkar än (Biltemas kopia)
Nu var det ett tag sedan man satte dit en sån där, men jag har för mig att man ska ha dit pumpen mot röret för att sedan skjuta uppåt. Har för mig att hålen är lite avlånga för skruvarna. Tyvärr ingen glasklar beskrivning, men jag kommer inte ihåg exakt. Vet bara att det är lurigt som fan innan man kommer på knepen.
Får försöka igen helt enkelt. Ska prova att smörja med lite diskmedel om det kan underlätta. Ska också kolla om den gamla packningen är duglig att återanvända. Tror den borde vara det.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]