Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tilly
Nej, inte avfettning i alla fall. Att de blir mjölkiga och vitbleka beror på att plasten torkar. Avfettning torkar bara ut plasten ännu mer.

Det är inte alldeles lätt alla gånger att åtgärda ett par bleka baklampor. Är de bara lite, lite bleka så blir de snygga igen om man vaxar dem. Men då får de inte vara speciellt dåliga från början. En annan metod kan vara att lägga på något medel som ger plast lystern tillbaka, typ bumpershine. Men det ger ofta bara en relativt kortvarig förbättring. Man kan prova att våtslipa bakljusen med ett fint sandpapper så att man får bort den dåliga ytan och kommer ned till frisk plast så att säga. Sedan lägger man på klarlack för att försegla det. Det kan ge ett relativt bra resultat.

Hjälper ingen av dessa metoder så är det nog bara att skaffa ett par nya eller i alla fall bättre begagnade.
av frankiboy
Tilly skrev:Nej, inte avfettning i alla fall. Att de blir mjölkiga och vitbleka beror på att plasten torkar. Avfettning torkar bara ut plasten ännu mer.

Det är inte alldeles lätt alla gånger att åtgärda ett par bleka baklampor. Är de bara lite, lite bleka så blir de snygga igen om man vaxar dem. Men då får de inte vara speciellt dåliga från början. En annan metod kan vara att lägga på något medel som ger plast lystern tillbaka, typ bumpershine. Men det ger ofta bara en relativt kortvarig förbättring. Man kan prova att våtslipa bakljusen med ett fint sandpapper så att man får bort den dåliga ytan och kommer ned till frisk plast så att säga. Sedan lägger man på klarlack för att försegla det. Det kan ge ett relativt bra resultat.

Hjälper ingen av dessa metoder så är det nog bara att skaffa ett par nya eller i alla fall bättre begagnade.

Någon föreslog Autosol. Kan det vara något eller vax är bättre?
av frankiboy
sicnarf skrev:Transparent vit, gult och rött färg finns. Detta är det enklaste sättet att bättra på bakljusen.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... 000028258/
Jag har gjort detta sedan flera år tillbaka sedan jag fick anm på besiktning.

Tack för länken men det står ju avfärgningsmedel ??:-/ Vilken färg bör man ha till bakljusen? Är det inte olagligt att färga ljusen?
av frankiboy
sicnarf skrev:Finns ju rött och vit och gult färg också. Klicka på bilderna du ser i rutorna under. Nej, det är inte olagligt att färga de.

Tack för tipset :)
av NilsO
Åtminstone på kombi brukar man förr eller senare få nedslag på besiktningen för att reflexerna i baklyktorna är för dåliga. Man kan själv kolla det om man står en bit bakom bilen och håller en ficklampa i ögonhöjd och lyser mot baklyktorna. Så ibland kan det kanske ändå vara läge att byta lyktorna pga det, innan man lägger ner för mycket energi och pengar på att putsa upp dem.

(Ett alternativ är att montera separata reflexer utanpå. Men det är ju inte riktigt stil på det.)
av Tilly
frankiboy skrev:
Tilly skrev:Nej, inte avfettning i alla fall. Att de blir mjölkiga och vitbleka beror på att plasten torkar. Avfettning torkar bara ut plasten ännu mer.

Ja, det kan ju i och för sig fungera.
Men det är i så fall snarare ett alternativ till våtslipningen. Autosol innehåller slipmedel och slipar också ytan när man polerar med det. Allt beror på hur dåliga bakljusen är från början. Vax fungerar egentligen bara om bakljusen är ganska bra från början och man bara vill ha till den sista glansen.

Jag känner mig väldigt tveksam till att ta ett par dåliga bakljus och måla färg utanpå dem utan någon annan åtgärd. Det blir ju ungefär som att lacka klarlack men inte göra något underarbete innan. Men det beror ju såklart på vilket resultat man vill uppnå. I och för sig så blir jag gärna överbevisad men jag skulle nog gärna vilja se någon bild på det där det ser bra ut.
av frankiboy
Tilly skrev:
frankiboy skrev:

Ja, det kan ju i och för sig fungera.
Men det är i så fall snarare ett alternativ till våtslipningen. Autosol innehåller slipmedel och slipar också ytan när man polerar med det. Allt beror på hur dåliga bakljusen är från början. Vax fungerar egentligen bara om bakljusen är ganska bra från början och man bara vill ha till den sista glansen.

Jag känner mig väldigt tveksam till att ta ett par dåliga bakljus och måla färg utanpå dem utan någon annan åtgärd. Det blir ju ungefär som att lacka klarlack men inte göra något underarbete innan. Men det beror ju såklart på vilket resultat man vill uppnå. I och för sig så blir jag gärna överbevisad men jag skulle nog gärna vilja se någon bild på det där det ser bra ut.

Går det inte med klarlack? ??:-/

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]