- tor 18 aug 2016, 17:50
Hur gör man rent mjölkiga bakljus? Har provat lite rengöringsmedel utan tillfredsställelse. Avfettning kanske? ??:-/
Moderator: Moderatorer
Tilly skrev:Nej, inte avfettning i alla fall. Att de blir mjölkiga och vitbleka beror på att plasten torkar. Avfettning torkar bara ut plasten ännu mer.
Det är inte alldeles lätt alla gånger att åtgärda ett par bleka baklampor. Är de bara lite, lite bleka så blir de snygga igen om man vaxar dem. Men då får de inte vara speciellt dåliga från början. En annan metod kan vara att lägga på något medel som ger plast lystern tillbaka, typ bumpershine. Men det ger ofta bara en relativt kortvarig förbättring. Man kan prova att våtslipa bakljusen med ett fint sandpapper så att man får bort den dåliga ytan och kommer ned till frisk plast så att säga. Sedan lägger man på klarlack för att försegla det. Det kan ge ett relativt bra resultat.
Hjälper ingen av dessa metoder så är det nog bara att skaffa ett par nya eller i alla fall bättre begagnade.
sicnarf skrev:Transparent vit, gult och rött färg finns. Detta är det enklaste sättet att bättra på bakljusen.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... 000028258/
Jag har gjort detta sedan flera år tillbaka sedan jag fick anm på besiktning.
sicnarf skrev:Finns ju rött och vit och gult färg också. Klicka på bilderna du ser i rutorna under. Nej, det är inte olagligt att färga de.
frankiboy skrev:Ja, det kan ju i och för sig fungera.Tilly skrev:Nej, inte avfettning i alla fall. Att de blir mjölkiga och vitbleka beror på att plasten torkar. Avfettning torkar bara ut plasten ännu mer.
Det är inte alldeles lätt alla gånger att åtgärda ett par bleka baklampor. Är de bara lite, lite bleka så blir de snygga igen om man vaxar dem. Men då får de inte vara speciellt dåliga från början. En annan metod kan vara att lägga på något medel som ger plast lystern tillbaka, typ bumpershine. Men det ger ofta bara en relativt kortvarig förbättring. Man kan prova att våtslipa bakljusen med ett fint sandpapper så att man får bort den dåliga ytan och kommer ned till frisk plast så att säga. Sedan lägger man på klarlack för att försegla det. Det kan ge ett relativt bra resultat.
Hjälper ingen av dessa metoder så är det nog bara att skaffa ett par nya eller i alla fall bättre begagnade.
Någon föreslog Autosol. Kan det vara något eller vax är bättre?
Tilly skrev:frankiboy skrev:Ja, det kan ju i och för sig fungera.Tilly skrev:Nej, inte avfettning i alla fall. Att de blir mjölkiga och vitbleka beror på att plasten torkar. Avfettning torkar bara ut plasten ännu mer.
Någon föreslog Autosol. Kan det vara något eller vax är bättre?
Men det är i så fall snarare ett alternativ till våtslipningen. Autosol innehåller slipmedel och slipar också ytan när man polerar med det. Allt beror på hur dåliga bakljusen är från början. Vax fungerar egentligen bara om bakljusen är ganska bra från början och man bara vill ha till den sista glansen.
Jag känner mig väldigt tveksam till att ta ett par dåliga bakljus och måla färg utanpå dem utan någon annan åtgärd. Det blir ju ungefär som att lacka klarlack men inte göra något underarbete innan. Men det beror ju såklart på vilket resultat man vill uppnå. I och för sig så blir jag gärna överbevisad men jag skulle nog gärna vilja se någon bild på det där det ser bra ut.
Kanske dålig kontakt, ska försöka […]