Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1098101
Det hela började för en månad sedan. Bilen började hosta efter ett fartgupp o gick några hundra meter sen tvärdog, bytte tändspole o bilen startade igen o gick bra tills för nån dag sedan.Den tvärdog åter igen o denna gången var det inte lika enkelt.
Efter många startförsök blir den ordentligt sur och tänder bara till, dock några sekunder längre när man plockar säkring 1 till bränslepumpen.

Det som är kollat nu då är:
Gnista finns
Bytt tändspole igen
Kollat rotor, fördelarlock, såg okej ut o inte alltför slitna
Provat annan tändmodul
Kollat så inte kamremmen kuggat
Provat andra tändstift som funkat innan

Stiften blir ordentligt blöta o det sprutar bensin ur cylindrarna när man tar väck tändstiften

Btr, funkar den om det inte kommer bensin ur vakuumslangen eller det är ingen garanti för att den är riktig?
Bränslepumpsrelät, styr det nåt annat än soppapumparna?

Bilen är en 740 från 87 med en b230f

Edit: Hittade felet. Var en kabel till en spridare som hade gått av o låg emot jord, efter att ha skarvat den så startade bilen direkt o gick perfekt.
Senast redigerad av 2 Tobiasvolvo, redigerad totalt 0 gång.
#1098113
Fel på BTR-en brukar vara att membranet i den börjar läcka och då läcker det bensin från trycksidan in i insuget via vakuumslangen, helt oreglerat. Förmodligen har du för svag gnista, då kan det "gnistra" utanför motorn men inte i förbränningsrummet. Eftersom felet uppstod efter ett gupp kan det vara glappkontakt någonstans. Kolla kablarna från och till fördelaren och kolla på Hallgivaren i fördelaren. Kolla även alla jordpunkter för insprutningen och tändboxen. På insuget jordat det mesta, men även vid innerskärmarna bakom strålkastarna. Bränslrelät är "känt" för att kunna "glappa" (dåliga lödningar), så även radioavstörnings/spridar relät på expansionskärlet till kylaren. Kolla även tändkablarna ordentligt, är dom gamla så byt. Byt alla 5 och även fördelarlock och rotor, det är förbrukningsvaror och det går (oftast) inte att se om det är dåligt
#1098157
Det låter ju som att den får för mycket bränsle.

Kolla först så det inte kommer bakvägen genom BTR. Koppla sen bort spridarna och prova om motorn går på startgas (ev efter att ha luftat ur den lite och torkat av tändstiften). Isåfall fungerar tändsystemet och du slipper byta delar på prov.

Det händer t ex att bränsleboxen går sönder på ett sätt så att spridarna står öppna hela tiden.
#1098194
Jordpunkterna bakom strålkastarna är det dom flatstiften eller är det nån jag har missat? Sen var sitter bränsleboxen jordad? Bränsleboxen är det samma som kallas styrbox ibland?

Sladden till hallgivaren har kass isolering, dock är den lindad med eltejp. Kontakten till hallgivaren vid fördelaren är ganska oljig, har inte tagit isär den o kollat då det känns som att den sitter rejält hårt och är rädd att man drar av sladden.

Sen vad styr bränslerelät, ger det signal till nåt annat än pumparna?

Bakvägen genom btr är det genom den lilla vakuumslangen? Den har jag kollat i så fall o där kom ingen bensin.
#1098354
Tobiasvolvo skrev:Jordpunkterna bakom strålkastarna är det dom flatstiften eller är det nån jag har missat?
Det är rätt. Boxen själv (tror jag) jordas i en jordpunkt vid boxen, där finns även en plus plint med batteriström. Sedan jordas alla givare i insuget i skruvarna som fäster railsen. Där kan det vara problem med kontakt mellan kablar och kabelskor, lödd fast kablarna i kabelskorna för extra säkerhet. Sedan blir tändmodulen/förstärkaren lätt överhettad om den inte monteras rätt (kylpasta)
Tobiasvolvo skrev:sen vad styr bränslerelät, ger det signal till nåt annat än pumparna?
Det är även ett "systemrelä" (2 spolar) som ger ström till både LMM och till bränsleboxen när motorn "går runt", om Hallgivaren fungerar som den ska. Elschemat visar (rödfärjade linjer) när motorn går
Bilagor
Insprutning B230F LH2.2.jpg
Insprutning B230F LH2.2.jpg (174.67 KiB) Visad 4037 gånger
#1098380
Tack för dina förklaringar. Det blir till o rengöra vid flatstiften för där var ordentligt oljigt. Jordsladdarna på insuget har kass isolering, så fort man rör dom så släpper det mer. Jag läste någonstans att dom inte var bra o lossa för då kunde man paja bränsleboxen, det gäller kanske bara om man inte kopplar väck batteriet?

Tändmodulen flyttade jag över med fäste o allt så har inte kopplat loss själva modulen från hållaren, så borde väl finnas kylpasta kvar sen tidigare där?
#1102229
Om du söker på forumet eller googlar på nätet får du massor av idéer och information. Men i huvudsak, det är ett märke på remskivan på vevaxeln som ska stå mot 0 på kåpan. Sedan får du plocka av den övre delen av plastkåpan så letar du upp ett märke på remhjulet på kamaxeln. Det pekar antingen uppåt eller neråt eftersom kamaxeln snurrar hälften så fort. Pekar märket neråt vrider du vevaxeln ett varv till. Märket på kamaxeln ska peka mot ett märke på plastskyddet bakom kamhjulet
#1114974
Fick aldrig ordning på den här gamle skrothögen, den blev lika död igen med samma symptom.

Nu hade den stått i några veckor utan startförsök o bara fick ett ryck o testa starta den nu i kväll, blev förvånad när den gick igång ganska lätt, dock 3-cylindrig men ändå liv i den, gick en halv minut kanske sen började den bli sur igen o dog när jag släppte gasen.
Började fundera på tempgivaren, tänkte att den startade kanske nu för att det blivit kallare o den inte var lika känslig för full "Choke" för känns som den ligger i hela tiden.

Så vilka är symptomen på en defekt tempgivare för insprutet?

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]