Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
Hallå!
Har köpt mig en 740 GLE årsmodell 90 som har gått ca 33000 mil. Ska egentligen bara vara tillsvidarebil tills 240n rullar igen, men tänkte ändå försöka fixa en del av de fel som finns.

ABS-lampan lyser och jag försöker få ut felkoder ur dosan i motorrummet. Sätter i stiftet i rätt hål, vrider på tändningen, trycker en sekund på knappen. Lampan lyser medan knappen är intryckt. Sedan händer inget mer. Som jag förstår det ska man få koden 1-1-1 om allt är ok, vilket det dessutom inte är här. Idéer?

EDIT: Ser nu att det bara är i hål 2 & 6 som det finns något att sätta stiftet i, och i de hålen får jag mycket riktigt 1-1-1 i kod. Dosan är alltså saboterad av tidigare ägare? Tröttsamt... Antar att man får försöka hitta en ny diagnosbox och byta helt enkelt.
av Rådlös
Nja, ta inte mitt svar som Kungsord. Jag kan ha fel, men jag har läst om detta förut. Har inte prövat på någon aktuell bil. Låt frågan ligga kvar och kolla forumet flitigt så kanske någon annan vet mer?
Det är ju så att det har funnits ett par olika system på 740. Sådant kan bli förvillande, man hittar info om LH-systemet men har i verkligheten Renix/Regina (osäker på namnet) :shock: :-O)
Jag hade en 245 -92. Där var det garanterat LH 2.4. Men å andra sidan så hade väl 240-serien aldrig ABS?
Användarvisningsbild
av lennarte
Felkodsdosan kom på -88 års 740 GLT med 16V motorn och det är bara bränsle och tändning som är "kopplade". -89 (även -88B) kom det på övriga, sedan "byggdes" det på med åren så att 940 (vissa modeller) har 2 boxar.
Enkel felsökning kan man göra med lampan i panelen. Lampan ska lysa när du slår på tändningen och slockna när motorn startat. Lyser den när motorn startat är det oftast fel på givarna, börjar den lysa efter ett tag är det dålig kontakt till givarna, dåliga kugg kransar och sådant. Börja med att ohm mäta givarna. 900 - 1200 ska det vara på dom båda främre och 600 - 900 på den i bakaxeln (brukar aldrig vara fel på). Kabeln till bakaxeln ärgar sönder i kontaktstycket på bakaxeln ganska ofta. Mätning ska ske med givarna bortkopplade.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]