Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tyvärr har det visat sig att servoolja försvinner i rask takt och att läckaget inte, som jag först trodde, kommer från slanganslutningen till servopumpen utan från (sönderrostat?) rör till servostyrväxeln.

Vad heter reservdelen? Vad göra?!! Vi har en rutt genom Italien (är nu i Antibes) och ska ta biltåg från Lörrach om en vecka. Det droppar rejält under körning.

Bild
Senast redigerad av 2 Nicolai, redigerad totalt 0 gång.
Det är ju tryck i dom där rören så hårdlödda med mässing eller silverlod kan nog fungera bra om man inte hittar ett nytt.
Om hålet är för stort för att bara lägga igen så kan man kapa röret helt och trä ett annat lite större rör över typ 3/8" eller så över.
Ser inte riktigt hur det ser ut i denna luren, men råkade ut för liknande på en resa. Bilen tömde servooljan på några minuter. Skar av en bit från vattenslangen vid expansionskärlet och satte en slangklämma över och fyllde upp med olja, det höll helt tätt iaf ca hundra mil innan jag kunde byta röret som det skavt ett hål mindre än ett nålsöga på.

Lyckas du med en lagning så kolla den så ofta du kan innan den sedan lagas riktigt samt tvätta av det värsta på röret i alla fall. Annars finns det säkert en och annan verkstad som kan fixa det rätt snabbt, italienare eller fransman är som regel rätt trevliga och vana vid snurriga nordbor :)
Tack för inläggen så här långt! Jag har än så länge hittst en enda verkstad i Nice som har öppet imorgon lördag. Parallellt söker jag efter delarna.
Jag har hittat slangen för trycksidan på Skruvat: https://www.skruvat.se/Slang-styrservopump-P289153.aspx men söker förgäves efter returslangen som består både av en slangbit och ett rör
Både tryck och retur ser ganska risiga ut på metallrörsdelen.

Någon som vet Volvonumret för returslangen/röret?
Är det returen, så kan du ersätta den med vanlig bränsleslang. Kapa rör, på med slangklämmor.
Har du möjlighet är en skärringskoppling bättre om röret har jämn yta/gods nånstans. Säkert komplicerat en lördag som turist dock.

Edit: för att montera helt nytt från styrväxeln behöver du egentligen bara en banjokoppling i rätt storlek, minns den tyvärr inte rakt uppochner. Och bränsleslang
Planen var att stanna här och invänta slang/rör, men sedan fortsätta med reservdelen i bagaget. Om läckaget ökar får jag se om vi kan hitta någon verkstad som kan byta akut. I annat fall försöker vi ta oss mot Sverige. Det är 80 mil till biltåget i Lörrach med ett stopp på vägen. Från Hamburg är det sedan bara 8 mil till färjan i Travemünde. På rak väg läcker det inte så mycket, kanske 1-2 dl på 30 mil. I trång stadstrafik försvinner mer.

Skruvat.se skulle ha flera i lager och kunde skicka till Frankrike på 3-4 dagar. Jag gjorde en beställning (som verkar ha dragits från bankkortet), men fick aldrig någon bekräftelse på att försändeksen skickats. När jag ringde efter ett tag fick jag veta att det var "fel i lagersaldot" och att man inte visste om och när man skulle få tag på delen. Jag återkallade beställningen, men noterar att det fortfarande står "I lager" på Skruvat...

Efter en del sökande hittade jag röret på Skandix i Tyskland som ska kunna leverera inom 48 timmar (vilket blir imorgon). Vi får se hur det går.
För övrigt pratade jag med Bilia som efter en hel del sökande kunde ge mig numret på returen (9178693). Verkar bara finnas att beställa från USA. Om vi klarar oss hem beställer jag en originaldel till returen bara för känslans skull. :)
Nicolai skrev:Skruvat.se skulle ha flera i lager och kunde skicka till Frankrike på 3-4 dagar. Jag gjorde en beställning (som verkar ha dragits från bankkortet), men fick aldrig någon bekräftelse på att försändeksen skickats. När jag ringde efter ett tag fick jag veta att det var "fel i lagersaldot" och att man inte visste om och när man skulle få tag på delen. Jag återkallade beställningen, men noterar att det fortfarande står "I lager" på Skruvat...
Kanske inte har tid att läsa under semestern, men rekommenderar den här tråden...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=123857

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]