Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en Volvo 940 GL från 1991 med b230fb/m46.
Har nu fått ett litet problem med bilen, och det är att den pyser rejält i flera sekunder när man öppnar tanklocket. Verkar som det blir över/undertryck i tanken? Jag testade nyligen att byta kolkanister till en annan begagnad utan någon framgång.
Är det någon här som har några tips eller idéer om vad det kan tänkas vara? Alla tips/idéer välkomnas!
Tackar på förhand! :)
Mvh Sebastian
Det sitter en ventil som ska öppna så det "sugs ut" det som finns i kolkanistern vid fullgas. styrs (kanske, troligtvis) av gasspjällskontakten eller direkt från bränsleboxen. Om du via diagnostikboxen använder "Diagnosfunktion 3" ska det klicka i den ventilen om den fungerar, http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Du kollar då även kylfläkt, spridare, tomgångsmotor bl-a, beroende av vad bilen är utrustad med. Annars kanske slangen är viken eller tät. Den sitter vid tankpåfyllningen (om jag minns rätt) och frammåt
Ja, det finns två varianter av styrningen av kolkanistern på 940. En elektrisk som Lennart beskriver (styrs av bränsleboxen, aktiveras vid delbelastning) och en helt vakuumstyrd. Jag vet inte vilken som sitter på årsmodell 91. (Sena årsmodeller har alltid den vakuumstyrda.)

Bak vid tanken sitter en manick kallad "roll over-ventil" som ska förhindra att det rinner fram bensin i avluftningsledningen om bilen välter. Jag har sett bilar där fästet till den ventilen rostat sönder. Då hänger den och dinglar lite, fungerar antagligen inte, och dessutom verkar slangen kunna vika sig.

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]