Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Jag har tyvärr krockat med min älskade Saab så nu skall jag ta över min dotters 960 automat.
Så när jag ändå måste fixa lite med billen innan besiktning så undrar jag vad man kan göra för att bilen skall dra lite mindre bensin?
Finns det några bra tips?

Jag vet att gasar jag mö så dricker den mer :D
Gasfoten bestämmer det mesta av förbrukningen. Men det finns annat också. Det är en automat, skriver du. Det gör en hel del. Sedan kan man räkna upp saker som rätt lufttryck i däcken, även rätt däcktyp. Kör du runt med onödig last, verktygslåda etc. etc? Sådant kostar också bränsle. Kanske t.o.m att du kör med takbox? Kör du många och korta småsträckor så att motorn inte blir genomvarm? Alla kallstarter drar massor av bränsle. Sedan finns hela den biten med eftersatt service på motorn, nya tändstift och andra tänddelar. Tänddelar slits elektriskt. Det syns inte på dom förrän bilen börjar gå dåligt. Ny motorolja och oljefilter, nytt luftfilter är också sådant som hjälper till att spara bränsle. Även rätt avgassystem. Rätt i det här fallet betyder inte något häftigt sportsystem med något flashigt namn utan ett som motsvarar det som satt på från början. Samma sak med ett så kallat "öppet sportluftfilter". Den som byggde bilen på fabriken satte inte på något sådant. Han satte i stället på en luftförvärmning. Det var för att hålla nere bränsleförbrukningen.
Har du tillgång till eluttag på vintern, så sparar du mycket bränsle med en elektrisk motorvärmare.
Hmmm, 1,5 l/mil är väl inte så onormalt mycket OM det är mycket kallstarter och korta sträckor.
Åker själv en 960 3,0 -91, alltså en automatare. Jag ligger på en förbrukning ganska stadigt kring 0,9 l/mil men då säger mina söner att jag kör som en gammal tant. Jobbpendlar 2,5 mil enkel resa och tar enstaka längre turer, motorvärmare på vintern, servar själv kanske lite oregelbundet men det blir gjort, kollar att bromsar inte ligger på och försöker kolla däcktryck när jag kommer ihåg det.
Härliga motorer!!!
Motorvärmare på vintern om det är stadskörning och kortare sträckor.

Vid landsvägskörning är det äggfot som gäller och max 90-100 km/h. Det är ju ändå en glidarbil man inte kör "sportigt" med.

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]