Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Jag håller på att meka med en 940 -94 FTT. Vi har bytt bromsskivor och belägg och skulle vilja bli av med den "svampighet" i bromspedalen som finns. Samtidigt tycker jag att bromspedalen tar lite "för långt ner". Jag har luftat alla fyra hjulen men problemet kvarstår. Är det huvudcylindern som behöver bytas tro.
"Svampigheten" var även innan bytet av skivor och belägg. Bilen har ABS!

MVH Ove
har varit med om liknande symptom på ett annat bilmärke och då var huvudcylindern lös och rörde sig vid bromsning, om den var dåligt fastskruvad eller rostig i torpedväggen har jag glömt
av lokove
OK!
Jag får kolla det också även om det känns ovanligt. Lutar nog åt en ny huvudcylinder.

//Ove
Kan även bero på åldrad bromsvätska, byte av denna kan kanske åtgärda problemet.

Mvh GK
av rid54
Nån bromsslang som börjar bli lite mjuk, kanske? Huvudcylinderfel är inte sällan kopplade till att man har en "sjunkande pedal" när man trycker på den. "Svampighet" är i första hand luft, sedan kan det vara en kolv som kärvar i ett ok, så att skivan böjer sig vid ansättning av bromsen och det kan vara dålig slang, som sagt. Man kan skada huvudcylindern på en gammal bil om man bottnar den (exvis i samband med luftning), men då blir det nog oftare sjunkande pedal än riktig svampighet. En ny huvudcylinder är ju aldrig fel, men det kan vara annat också.

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]