Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av werd
Jag har ju mina misstankar om varför detta inte skulle fungera, men om man inte frågar lär man sig inget.(Plus att köper man, provmonterar, misslyckas - så lär man sig, men blir fattigare på kuppen)

Fick nys om ett par 940 nivåmat dämpare och läste något om att det är "samma" dämpare, men jag tar det med en stor nypa salt.
Coiloversena som sitter på har för stumma fjädrar och att försöka lista ut vilka fjädrar som lirar ihop bra med bladfjädern blir inte allt för enkelt.

Så vad säger folket?

Mvh Daniel
Dämparna ser nästan identiska ut så det är nog inte en fråga om delad vs stel axel, utan mer om det är samma dämptryck och verknadsgrad...
Nu försvann dämparna mitt under näsan på mig, men frågan är väl intressant iaf :)
av rid54
Dämparna som sådana borde nog funka, det är ju bilar i samma viktklass. Det som måste stämma är ju infästningen och dämparnas neutrallängd. De pumpar ju upp sig till en viss längd när man kör och därmed får man nivåreglering. Om neutrallängden är för kort gör de ingen nytta, är den för lång kommer bilen att kunna se lite hög ut i bak efter att man kört en bit.

Bra text: http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]