- tor 21 jul 2016, 23:22
#1095188
Hej!
Har en Volvo 945 turbo B230ft -93 med drygt 38000 mil på mätaren. Bilen är original, ingen chipping eller liknande.
Den ger felkod 232 under normal körning och även 113 när den stått på tomgång en stund.
Jag har under de senaste 2 månaderna bytt:
-Bränslefilter, upptäckte att sladden till bränslepumpen hängde kvar i endast en av karelerna och åtgärdade därför det.
-Växellåda, till en mindre skrapfri m46 än den tidigare.
-Avgassystem, köpte ett standard på Biltema. Bytte de två ljuddämparna med tillhörande krökar.
Problemet är att efter ingreppen så gick bilen hyfsat bra i några mil, sedan tändes lambdalampan och bilen gick lite krassligt. Felkoderna 232 och 113 visade sig och bilen började dra runt 1.4 l/mil. Tidigare har den dragit runt 0.85 l/mil.
Kan tillägga att den går bra ett litet tag, men man märker när det börjar gå fel för då rycker den till precis vid det första gaspådraget för att sedan gå på som vanligt under resten av accelerationen.
Har läst runt lite på olika forum och har provat att byta olika komponenter som varit fel i andra fall:
-lambdasond, köpt en likadan som original på skroten. (Bosch)
-Luftmassemätare, med slutnummer 016. (Bosch)
-Köpt ny Volvo original motortempgivare
-bränslerelä begagnat.
-spridarrelä begagnat.
Har även gjort rent jordpunkter till spridarmotståndet då det var olika jord på dem.
-jordpunkterna i skärmarna.
-kollat upp läckage runt insug med startgas och bytt trasiga vakuumslangar.
Nu uppstår samma problem och koder efter några kilometers körning.
Jag kommer inte på fler idéer vad som kan vara fel. Blir inte klok på den. Har ni några tips eller funderingar?
Tack på förhand!
Har en Volvo 945 turbo B230ft -93 med drygt 38000 mil på mätaren. Bilen är original, ingen chipping eller liknande.
Den ger felkod 232 under normal körning och även 113 när den stått på tomgång en stund.
Jag har under de senaste 2 månaderna bytt:
-Bränslefilter, upptäckte att sladden till bränslepumpen hängde kvar i endast en av karelerna och åtgärdade därför det.
-Växellåda, till en mindre skrapfri m46 än den tidigare.
-Avgassystem, köpte ett standard på Biltema. Bytte de två ljuddämparna med tillhörande krökar.
Problemet är att efter ingreppen så gick bilen hyfsat bra i några mil, sedan tändes lambdalampan och bilen gick lite krassligt. Felkoderna 232 och 113 visade sig och bilen började dra runt 1.4 l/mil. Tidigare har den dragit runt 0.85 l/mil.
Kan tillägga att den går bra ett litet tag, men man märker när det börjar gå fel för då rycker den till precis vid det första gaspådraget för att sedan gå på som vanligt under resten av accelerationen.
Har läst runt lite på olika forum och har provat att byta olika komponenter som varit fel i andra fall:
-lambdasond, köpt en likadan som original på skroten. (Bosch)
-Luftmassemätare, med slutnummer 016. (Bosch)
-Köpt ny Volvo original motortempgivare
-bränslerelä begagnat.
-spridarrelä begagnat.
Har även gjort rent jordpunkter till spridarmotståndet då det var olika jord på dem.
-jordpunkterna i skärmarna.
-kollat upp läckage runt insug med startgas och bytt trasiga vakuumslangar.
Nu uppstår samma problem och koder efter några kilometers körning.
Jag kommer inte på fler idéer vad som kan vara fel. Blir inte klok på den. Har ni några tips eller funderingar?
Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 Helmsv, redigerad totalt 0 gånger.