Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frasp
Halloj!

Var och besiktade förra veckan och abs-lampan lös inte.

Edit: Kom på att jag inte kollat jorden på instrumentet. Nån som vet var den tar vägen? Pinne 1 (längst till höger när man tittar på baksidan på instrumentet)?

Felsökning:

Lampan är hel (testat byta med hela lampor).

Kretskortet är helt (multimeter med summer).

Säkringen bakom askkoppen hel (mätt enligt ovan). Finns det nån styrbox med säkring i min bil? Men då borde det väl iofs komma 0V kan man tycka...

Från kabeln in i instrumentet kommer 9,75 volt, vilket känns dåligt.

Knackat på reläerna i styrenheten, ingen skillnad.

ABS'en fungerar när jag bromsar hårt, men lampan blinkar inte (vet inte om den ska det)

Inga felkoder (1-1-1).

945'a -94.

Någon som har några tankar?

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du andra konstigheter med instrumenten eller andra kontrollampor?

Mvh GK
av Frasp
Nej, allt annat fungerar utmärkt. Ska bygla jorden med nån annan lampa ikväll. Skulle gissa att lampa 8 (enligt baksidan) kanske inte heller funkar för den delar jord med abs. Återkommer :)
av NilsO
Kan du möjligen ha missförstått hur ABS-lampan är kopplad? (Lägger till en glad figur för att inte framstå som dryg :) )

När tändningen är på får lampan alltid +12 V från ett av stiften på det fyrpoliga kontaktstycket ("D") bakom hastighetsmätaren. När lampan ska lysa så jordas den gröna ledningen (stift 4 på kontaktstycke B) av ABS-styrenheten och/eller av modulatorenheten (ledningen går till båda dessa). Någon jord på instrumenthuset är alltså inte inblandad.

För att felsöka så lossar man kontakstycke B och kopplar man en testlampa mellan + 12 V och den gröna ledningen (stift 4), och slår på tändningen. Om testlampan lyser då, så vet man att ABS-styrenheten tänder lampan korrekt, och felet måste då ligga i instrumenthuset. Om ABS i övrigt fungerar som det ska, så slocknar också testlampan när man startar motorn.

(ABS-lampan blinkar inte när man bromsar och ABS går i på dessa bilar.)

Edit: Rättat namnen på kontaktstyckena.
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
av Frasp
Jo, har helt säkert inte förstått hur det är kopplat. Mätte 9,75 V mellan pinne 4 och pinne 1 (jord tycker jag det borde vara) på kontaktstycke D. Kan man dra några slutsatser av det?

Mvh Fredrik
av Frasp
Ok, så om man har kontakt mot jord (pinne 4) så kan det alltså vara +12 som har havererat i instrumentet?
av NilsO
Frasp skrev:Mätte 9,75 V mellan pinne 4 och pinne 1 (jord tycker jag det borde vara) på kontaktstycke D. Kan man dra några slutsatser av det?
Om du menar stift 1 i kontaktstycke B så är det instrumentbelysningen, så njae, det kan man nog inte dra några slutsatser av.
Frasp skrev:Ok, så om man har kontakt mot jord (pinne 4) så kan det alltså vara +12 som har havererat i instrumentet?
Ja, då är det glapp någonstans mellan stift 4 på kontaktstycke D, som ger +12 V till det mesta i instrumenthuset, och ABS-lampan. Jag tror det är det vanligaste felet när lampan inte lyser.

(Jag skrev tyvärr fel bokstäver för kontaktstyckena i inlägget ovan, har rättat det nu.)
av Frasp
Nu begriper jag lite mer och kanske också har en idé. Kontaktstycke B var det jag mätte på. Eller egentligen kontakten som går in där. Mellan pinne 1 och 4 fick jag 9,75V vilket i vilket väder som helst borde betyda att kontakten jordar. Är också kontakt från lampan till pinne 4 på instrumentet. Då laddlampan funkar borde det vara brott mellan lampan och 12V. Detta uppochned att laddlampan, abs och en bromslampa till går ihop till 12V. Tänker jag rätt?
av Frasp
Och om du vet att det är det vanligaste felet så kanske du lagat det :) Och då kanske du har nått tips på var man kan löda? Tänker direkt efter säkringen på instrumentpanelen?
av NilsO
Jag har inte lagat det på årsmodell -94, och kretskorten på instrumenthusen skiljer sig lite åt mellan årsmodellerna. Men om ledningsbanan går förbi "vecket" på kretskortsfolien, där den böjs lite vid instrumenthusets nederkant, så kan det nog vara där det glappar. Men säkert även på andra ställen

Men ett enkelt – och bra – sätt att laga det är isåfall att löda en ledningsstump från någonstans i närheten av säkringen, där det alltså finns + 12 V, till den lödterminal vid lampan som INTE går till kontaktstycke B. (Man måste göra rätt där – löder man ledningsstumpen till fel sida av lampan blir det kortslutning.) När man kollat att det funkar kan man tejpa fast ledningen lite så att den inte skakar när man kör.

Att laga ett avbrott på själva kretskortsfolien genom att löda ihop den är svårt, så därför brukar man "koppla förbi" dem som ovan istället.

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]