Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tilly
Jag har ett problem med bromsarna på min 740 som jag inte blir klok på.

Om jag trycker på bromspedalen flera gånger i följd så krävs det högre och högre pedaltryck för att bromsa bilen. Trycker man bara en gång så känns allt normalt. Men vid kökörning mm. så är det ju inte alls ovanligt att man duttar till pedalen flera gånger på kort tid och då uppstår alltså problemet att den bygger upp ett motstånd. Provocerar man den lite och trycker medvetet några gånger i snabb följd så krävs det rejäl kraft sedan för att bromsa bilen. Låter man bli bromsarna en stund så är sedan allt normalt igen. Jag upplever dock inte att själva bromsarna ligger på när den är det går tungt utan det är mer i själva pedalen. Annars hade det ju legat nära tillhands att misstänka t.ex. invändigt svullna bromsslangar.

Bilen är en 740 GL 1986 med B230A och det lilla bromsservot.
De verkar läcka vaccum till bromsförstärkaren antingen nån slang mellan insuget o förstärkaren eller så är de i själva förstärkaren om du kör en sväng med bilen så stäng av den o bromsa några gånger med bilen avstängd så kanske de hörs nåt ljud om vart de kan läcka kan behövas en kompis som lyssnar i motor rummet
av Tilly
Glömde visst bort min egen tråd, det var dåligt när jag nu fick ett genomtänkt svar.

Har börjat ta itu med detta men blir inte riktigt klok på det tyvärr. Slangen mellan insuget och bromsservot ser bra ut, det går i alla fall inte att se eller känna något fel på den. Det hörs heller inget pysljud från den. Dock så provade jag att lyssna vid pedalerna när jag bromsar med motorn igång och där hörs ett ganska tydligt "sugande" ljud precis där gummitätningen mot torpedplåten sitter. Så där trodde jag att jag hade hittat felet. Men så provade jag att göra samma sak på min 240 (där bromsarna fungerar klanderfritt) och det låter precis på samma sätt i den när man bromsar. Så jag känner mig inte helt övertygad...

Backventilen på bromsservot, hur kontrollerar man om den fungerar? Skall den släppa genom luft åt ena hållet men inte åt andra eller?

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]