Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Skraxen
Bytte toppapackning och de funkar inte för den gick igen :D
Toppen planades inte, de brukar man väll göra vid bytet?
Så hur kan man mäta/se om det är toppen ELLER blocket (?) som behöver planas?

Någon som planar till ett vettigt pris i Norrtälje/mellan sverige? :)

EDIT: nån som säljer en 531/530 topp i Norrtälje/mellan sverige?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Toppen är väl gjutjärn?? Gjorde du noggrant ren toppens och blockets anläggningsytor, såg du till att gängor på topplocksskruvarna samt gängorna i blocket var rena och oskadade, drog du skruvarna i rätt ordning och med rätt moment? I Norrtälje finns ju en bilskrot i Malsta om det skulle visa sig att toppen måste bytas.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har rätt, jag tänkte till och sedan insåg jag mitt misstag. :shock:

Mvh GK
av rid54
När toppen är inspänd mot blocket kan den ju inte böja sig nämnvärt. Om den har blivit överhettad så att det bildats spänningar i den, kan den deformeras när den tas loss och då kan man mäta skevheten. Om man då planar den, så kommer man att få en jämn anliggningsyta, men hela stycket är ju "böjt" och då är inte kamaxellagerlägena rätt, utan kamaxeln kommer att sitta lite i spänn. Det är inte mycket man får ta på en alu-topp... jag tror att det ofta är så att den får skeva mer än den får bearbetas. Många motormodeller har specifikationer för hur topplocksskruvarna får se ut (längden); de måste ju ha rätt "spänst" för att kunna hålla toppen på plats när de är åtdragna. Kan vara värt att kolla.
av Skraxen
gnestakalle skrev:Toppen är väl gjutjärn?? Gjorde du noggrant ren toppens och blockets anläggningsytor, såg du till att gängor på topplocksskruvarna samt gängorna i blocket var rena och oskadade, drog du skruvarna i rätt ordning och med rätt moment? I Norrtälje finns ju en bilskrot i Malsta om det skulle visa sig att toppen måste bytas.

Mvh GK
Ja skroten vet jag om men de är sista alternativet då dom tar nypris för begagnade delar :D

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]