Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har nyligen köpt en volvo 945 GLT med b234f och automat.
Problemet jag har är att den går mycket dåligt dvs ingen ork vid vissa varvtal och surar ner sig.
Det som händer om jag varvar med fullgas är att den går bra till 2200rpm sedan stannar den till lite (kanske 0,5sek) sen fortsätter den bra till 3500 där den stannar till i ca 4sek sedan går den bra till varvstopp. Om motorn är kall och jag gasar fullgas så varvar den till 2200 sedan så stannar den till och om jag fortsätter att hålla fullgas så blir den så sur att den stannar, för att få igång den igen måste jag koppla ur spridare. Samma sak händer när jag är ute och kör på precis samma varvtal dvs att den inte har någon ork på dem varvtalen.

Om man lirkar med gasen mellan 50% och typ 70% så varvar den mycket jämnare och bättre efter 3500 så kan man trycka fullgas igen.

Jag har börjat att kontrollmäta kablar från bränsleboxen men har inte funnit något fel än.

Det jag har gjort:
-Kollat bränsletryck
-Bytt BTR
-Bytt tempgivare
-Bytt svänghjulsgivare
-Bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole.
-Gjort leakdown test. Ser kanon ut
-Testat så jag har bra gnista.
-Kollat så att tändningen inte gör något skumt vid dem ovannämnda varvtalen (med tändningslampa).
-Prövat köra utan kat
-Prövat koppla ur lamda under körning(ingen skillnad tror jag)
-Bytt knacksensor
-Bytt LMM
-Prövat med annan bränslebox och LMM från 159hk 740 -89 (liten skillnad men inte bättre)

Kan automatlådan ha något med detta att göra? har aldrig mekat med en automat förut.
Det förra ägaren sa var att den gick jättebra sedan helt plötsligt gick den såhär.
Förslag på vad som kan vara fel är mycket välkommna!

Edit:
-Bytt pump och filter
-Kollat så kammar står rätt i toppen
-Bytt lambda
Senast redigerad av 2 hilolen, redigerad totalt 0 gång.
Många gånger kan det vara bränslepumpen som är bristfällig under acceleration. Vid jämn fart kan den funka bra men under acceleration kan en gammal dålig pump strejka ibland på detta sätt även om bränsletryck är bra vid tomgång.
Jag är (nästan) säker på att du har 2 st bränslepumpar. Vissa 740 av sista modellen hade Regina bränslesystem med en pump, men 940 av dessa årsmodeller har LH2.4 med 2 pumpar. Om förpumpen i tanken inte fungerar orkar huvudpumpen (under golvet vid förarsäter) inte "hålla trycket" under alla förhållande. Vid nästan tom tank stannar bilen p.g.a bränslebrist.
Finns inga felkoder... Jag har kollat tjuvluft med startgas. Angående bristfälling bränslepump, jag har kopplat in en justerbar btr som jag vridit upp till 3+ bar och varje gång jag varvat så har den sjunkit lika mycket, dvs 3bar till 1,5bar och 4bar till 2,5bar så jag antar att den får soppa som den ska till spridarna(alltså jag har kollat bränsletrycket under belastning), har fulltank också. Jag har ingen turbo eller annat eftermonterat allt är som det kom från fabrik.
hilolen skrev: Angående bristfälling bränslepump, jag har kopplat in en justerbar btr som jag vridit upp till 3+ bar och varje gång jag varvat så har den sjunkit lika mycket, dvs 3bar till 1,5bar och 4bar till 2,5bar så jag antar att den får soppa som den ska till spridarna
Bränsletrycket ska inte sjunka när du varvar upp motorn det ska stiga med c:a 0,5 bar. Med original BTR ska du ha 3 bar med vakuum bortkopplat, 2,5 bar kopplat. Sedan spelar det ingen roll om du höjer trycket. Skillnaden är alltid 0,5 bar. Detta är för att motorn ska få lite mer bränsle vid gaspådrag. Gaspådrag = lägre vakuum i insuget = mer bränsle. Så fungerar min justerbara, men bara upp till c:a 7 bar, sedan orkar den inte mer. Körde som mest med 8 bar förra sommaren (körde på E85 då )
Ok om jag säger såhär då. När jag kopplar en justerbar btr så har den konstant tryck(har ingen vakuum styrning). Jag prövade med 3 bar i början sen med 4 bar sen med 5 bar, när jag ställde in 3bar så sjönk den till 1,5bar vid 6000rpm och med 4bar till 2,5bar och 5bar till 3,5bar. motorn går sämre när jag höjer bränsletrycket men går fortfarande mycket sämre vid 2200rpm och 3500rpm. På bränsletrycksmätaren så ser jag ingen skillnad på trycket vid dem ovannämda varvtalen. Nålen på mätaren går linjärt tills den når 1,5bar. bränsle trycket ska kanske inte sjunka så mycket men om jag ökar trycket tills det alltid är över 3bar så bör motorn gå samma vid alla varvtal men det gör den inte. eller tänker jag fel då?
Om båda pumparna fungerar så ska den den hålla inställt värde oavsett vilket värde du ställer den på. I alla fall upp till 5 - 6 bar. Insprutningen "räknar med" att det ska komma extra bäste vid gaspådrag och gör det inte det är det kanske det som är felet, mindre tryck,mindre bränsle. Jag har en kraftigare pump på min eftersom min gamla pump hade "hängt med" i 43000 mil. När jag då började skruva upp trycket till och över maxtrycket på den gamla pumpen så köpte jag denna,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031349/
och den funkar kanon. Lite högre ljud, men inget störande. Den gamle funkade också, så det var en ren säkerhet grej så jag inte skulle bli ståendes. Den nya pumpen passade inte direkt, jag fick flytta bränslefilter någon cm och lägga brickor (6 mm) mellan hållaren för pump och filter och karossen. Den justerbara BTR-en jag har är denna,
http://www.misab.se/mobil/artikel.php?k ... k=&id=1010
den passar "Bolt on" på Volvos bränslerör istället för original BTR

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?