Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Jag har en Volvo 944 från 1992 med B230FB.

Motorn har fått något konstigt övertyck i sig. Den tvingar upp motorolja ur påfyllningslocket och någon packning vid vattenpumpen. Detta händer till och med när bilen står avstängd för sig själv.

Jag har gjort rent vevhusventilationen och verkstaden har bytt packning i påfyllningslocket.

Fenomenet kvarstår ändå.

Har som ni kanske redan vet problem med att bilen även är svårstartad ljummen. Alltså när den har stått och svalnat i cirka 30-45 minuter.

Inga felkoder här!

Vad kan detta bero på? Hänger de 2 fenomenen ovan ihop?

Var borde jag börja felsöka problemet?

Mvh SchultzDuvy
Beskriv hur du gjorde rent vevhusventilationen, bytte du t.ex oljefällan? Har du möjligen för mycket olja i motorn ?
Har du kontrollerat kompression? Har du även olja i kylarvattnet.

Mvh GK
Hej och tack för svar!

Jo, vevhusventilationen är rengjord. Detta genom att jag gjorde rent alla 3 slangar i systemet, filtret, och oljefällan.

Oljefällan gjorde jag rent i omgångar med lacknafta och bensin.

Oljenivån är normal och glykolen ser friskt, blå ut.

Kompressionsprov är inte genomfört. Men har det något med detta att göra?

SchultzDuvy
Att rengöra oljefällan kan vara vanskligt, jag gjorde själv detta som ett experiment men det fordrade en månad i kallavfettning med ett antal urspolningar innan den blev ren. Jag köper numer nya delar när jag renoverar vevhusventilationen. Oljefällan kostar en del men resten är inte så kostsamt och det är väl investerade pengar.

Mvh GK

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]