Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

jag bytte olja i bakaxeln och efter bytet är hastighetsmätaren stendöd. ABS lampan tänds vid start och slocknar som den skall men tänds igen när jag börjar köra. Jag har haft ute givaren och den ser ok ut, kablarna är ok. ABSen känner ju av att givare finns där vid uppstart men den verkar inte ge signal sedan.
Axeln är en 1041 och oljan är Volvos original 1161619.

Tips för vidare felsökning?
Känns ändå som något problem med givaren, dess kontakt eller kablaget som fortsätter upp och in i bagaget.
Har du möjlighet att ohm-mäta?

Att något skulle ha hänt med kransen som givaren läser av i samband med oljebytet känns osannolikt. Nog för att avståndet mellan krans och givare är viktigt, men som sagt.
När du hissar upp bilen och bockar den i karossen hänger ju bakaxeln ner en "bra bit" så det "töjer" i kablarna. För mig "känns" det som ärgade kablar i kontaktstycket på givaren. På min 745-a hade ena kabeln ärgat av (ABS-en funkade "sporadiskt") men h-mätaren funkade. Köpte en "ny" kabel på skroten (50:-). Den är skarvad i en liten svart box under klädseln i bakkant på vänster innerskärm. du ser kabeln om du kollar vid slangarna till bensinpåfyllningen under luckan vid reservhjulet. Kabeln (2 st i ett skyddshölje) kommer in genom väggen i mitten (ungefär) framåt och försvinner ut genom väggen i facket (det vänstra) bakom hjulhuset. På min satt dosan 5 - 7 cm upp under klädseln på hjulhuset. Den är limmad ihop och lite besvärlig att öppna (sågade upp skarven med bågfilsblad) och fyllde det med silikon efter och tejpade den
Tänkte på, du tillverkade inte en packning till kåpan?? Eller du hade kanske aldrig bort den. Kåpan ska limmas, annars blir avståndet för stort till tandhjulet.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Då får du ohm mäta den, 6 - 900 ohm (på min-88B) och öven kablarna fram så det inte blivit något "fuffens" på vägen. Jag tror du kan mäta pulserna också på givaren om du ställer mätaren på mVAC och snurrar på ett av hjulen (det andra spärrat och växel i friläge). Har inte gjort detta på givaren bak, men det går att mäta så på givarna fram.
Du skriver inte vad för bil och årsmodell du har, men på senare 740 och på 940 kan du "ta ut" felkoder på ABS-en och på vissa även på hastighetsmätaren. Är den -96 och nyare får du ta en diagnostikbox från en äldre och montera ett OBD- uttag på, så funkar det at ta felkoder på dom också

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]