Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
Håller på montera en beg. Turbomotor i 940 -98 ftt som jag har köpt utan motor.
Då jag själv inte skruvat isär bilen så vet jag inte om det ska sitta någon tätningsring bakom turbon där 3 pinnbultar håller avgasröret som går ner mot katten. Verkar vara ett jädrans glapp mellan rörets kona och turbon när jag dragit åt bultarna. Verkar ju ska skruvas så onormalt långt på pinnbultarna. Finns ingen tätningsring med i högen av delar som följde med bilen heller. Men det kan ju ha kommit bort eller varit trasigt?

Har jag fått fel turbo och turbon är mindre än den gamla ftt som suttit i bilen?
Eller saknas en tätningsring mellan turbon och avgasröret/downpipe?
Finns avgasröret i olika dimensioner till turbon?

Hittar inga vettiga webbsidor som visar några sprängskisser på hur turbon sitter monterad med skruvar och tätningar.
Nej inga nya förutom de bilder jag tog när jag frågade om vaccumslangarna till turbon häromdan.
Nu har jag inte dragit för fullt på skruvarna men det ser oroväckande glappt ut. själva ringen som de tre skruvarna drar i verkar snart möta turbons gängade öron. Ska de dras helt mot varandra? Då är det väldigt långa pinnbultar!

Testade att sticka in bladmåttet i springan som gapar flera mm nu.

Kanske får börja om på nytt och lossa rörklammret på sprängkåpan helt. För att försöka få upp eller ner röret? Det ska ju justeras mot katten också :shock:

Får bli morgondagens projekt.

Men med ditt svar så förstår jag att det inte ska vara någon tätningsring där :)
Tack för svaret :-)-)
Verkligen bussigt att ta bilder på din motor :D !

Ser att de båda "öronen" ska nästan dras ihop mot varandra.
Jag ska enligt bilderna dra mer på muttrarna.

Men först måste jag lossa röret nertill och hitta ett nytt läge mot turbon så det kan sluta tätt utan motstånd från röret :wink:
Idag fick jag röret på plats (B)
Passade som handsken när jag tog lös katten och släppte lite på klammret i sprängkåpan och uppe vid turbon.

Hade igår skruvat dit allt men inte dragit fast. Men det räckte inte för att röret skulle hamna på rätt plats med med hjälp av pinnbultarna.
Nu när inget spjärnade emot kunde röret hoppa på plats och jag kunde dra de tre pinnbultarna först och montera katten sedan. Perfekt! Precis som på bilderna :D

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]