Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Bränslemätaren i min 745/90 lever sitt eget liv sedan 5 år tillbaka. Körde efter trippmätaren. Sist jag tankade tryckte jag på trippmätarens pigg så åkte den bakom glaset. Försökte lirka ut den men den var helt lös, alltså av. Minns när tankmätaren började bete sig konstigt byttes tankarmaturen till en splitter ny. Det hjälpte inte. Enligt vad jag hört finns motstånd bakom panelen som tjänar både bränsle- och tempmätare. Men tempmätaren fungerar korrekt. Bränslemätaren som sagt rör sig fram och tillbaka och ibland somnar helt, för att sedan vaknar till, stannar på ett ställe och sedan ett annat. Sist hörde jag att det finns två sladdar med jordning där tankarmaturen finns. Något som visar tankmängd eller antalet mil körda har jag nu inte. Tacksam för tips.
av Rådlös
Bara en liten pekpinne, det är inget motstånd bakom instrumentpanelen, utan en spänningsstabilisator. Den ger alltid 10 volt, +/- 0,2 volt ut. Detta förutsatt att det är samma konstruktion som i tidigare Volvo 140 och 240? Jag kan inte bekräfta detta. Men det är som du säger att om tempmätaren till instrumenttavlan fungerar, så är stabilisatorn hel. Tankmätarna var ökända för att gå sönder. Jag hade precis som du i min 245 -92, trasig tankmätare och fick köra på trippmätaren, som också gick sönder till slut. Liksom din.
Jag hade sökt tankarmaturer under lång tid på bilskrotarna, men det var omöjligt att komma över någon. Jag fick låta en Volvoverkstad sätta i en ny, kostade uppåt 2500 kr om jag minns rätt?
Men det låter lite underligt att din tidigare gick sönder efter kort tid. Det är så dags att säga det nu, men du skulle kanske tala med en Volvoverkstad om det, om det nu var original (?) Som riktmärke kan jag säga att min hade hållit i 10 - 12 år innan den började krångla.

Om någon funderar över denna spänningsstabilisator, så finns den som ersättning på ELFA och heter då: 73-092-63. I 140-serien sitter den i en liten plåtdosa, men i senare 240-serien sitter den som i en "stickkontakt" eller sockel på kretskortet och sitter fast med en skruv. Det är fullt möjligt att tidiga 240 är snarlika 140 i fråga om placering och plåtdosan etc. etc.
av bilman
Tack Rådlös för svar och bra information! Hoppas jag förstod dig rätt. Bilen är av årsmodell -90. Den gamla armaturen har alltså suttit i 20 år. Nya tankarmaturen är det ingen fel på. Men bränslemätaren reagerade inte på bytet: den var knäpp före bytet och är knäpp efter bytet. Om tankarmaturen är bytt och spänningsstabilisator är OK, vad kan man tänka sig för orsak till problemet med mätaren? Kanske jordningen som spökar. Frågan är var mätaren är jordad?
av Rådlös
Jag vågar inte svara på hur det är jordat och så vidare, men man kan ju kanske anta att det i så fall är någon kabel eller kretskortledning till mätaren som är trasig? Men hur det ser ut i detalj har jag inga bilder eller scheman på. Men en enkel metod att testa misstänkta kabelanslutningar och dåliga kontakter är ju att sätta en provisorisk kabel parallellt med den ordinarie. Detta förutsätter att man vet var dom aktuella kablarna sitter och är kopplade så att man kopplar på rätta ställen. I sådana fall är man säkert hjälpt av krokodilklämmor eller liknande på dom provisoriska kablarna. Och det har ju hänt att kontaktstift och hylsor har lossnat ur kontakthusen så att det blir glappkontakt eller avbrott. Sådant kan man också kolla.

Kanske någon annan som har en jämnårig 745 eller ett kopplingsschema kan bidra med mer detaljer och uppgifter?
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]