Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Efter att jag bytte motorns luftfilter så började kupéfläkten spöka. Kupéfläkten har väl inget med luftfiltret att göra, eller? Jag kan inte med 100% avgöra om det var i exakt samband med filterbytet som detta inträffade.

Kör jag bara på "överkropps"-fläktinställningen på max styrka så kan det ibland nästan inte komma nån luft alls, sen kommer massa luft, det pendlar lite, dock funkar det som oftast bra. Jag hör också att luften får någon form av baksug, det är ibland två olika luftljud så att säga. Sätter jag luftflödet på 0, dvs avstängd, så känner jag att det sipprar ut luft ändå. Kan tilläggas att AC slutade producera kall-luft förra sommaren.

Om nu luftfiltret är inblandat, kan det va så att det inte sitter helt 100% korrekt?
av NilsO
Luftfiltret är inte inblandat, och att du upptäckte felet just nu var nog mest en slump. Det är mycket vanligt på 940 och beror på vakuumläckor i systemet som styr spjällen som reglerar luftflödet i kupén. Det finns rätt många trådar om det på forumet, hur man felsöker och sådär.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]