Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej!
jag har en volvo 940 (automat) som började strula i motorn för ett tag sen. Felet är att den inte går 1ans cylinder under tomgång, men när kör och varvtalet går över 1500 går den på alla fyra. lambdalampan lyser också.
Det jag har gjort är:
bytt fördelaren samt rotorn
nya tändstift
ny lmm
ny lambdasensor
kollat komp på alla cylindrar och samtliga resultat är 11
rengjort gasspjället
bytt spridare
mätt kontakterna till spridarna får 9,5 ohm på 1 & 4 cylinder, 3 & 2 får 11,1ohm. har jag mätt fel ?
har felsökt med obd2 får felkoder på lmm men kan inte radera dom, jag har ju satt på en ny lmm.
finns gnista på samtliga tändstift.

jag tror jag har fått med allt.
jag har fått slut på ideer på vad det kan vara mer, så om det är någon som kan ha någon lösning eller någon ide på vad det kan vara för fel så skriv snälla. besiktning snart =)
I rubriken står årsmodell 97 och B230F. Den motorn är väldigt ovanlig på 940, och ännu mer ovanlig på årsmodell 97, om den ens fanns... säker på att du har den? De flesta årsmodell 97 har turbomotor, B230FK eller FT (som i princip är identiska).

Hursomhelst, prova att skifta kontakterna mellan spridarna. Om problemet flyttar sig då så beror det på något glapp (om du har turbomotor: kolla spridarmotstånden).

Om problemet inte flyttar sig, så prova att skifta över spridaren.

Kolla också tändkabeln.

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]