Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Märkligt, jag har en 945 -98 Ltt B230 Fk. Jag har märkt att efter körning så bubblar glykolen i expansionskärlet en stund till den svalnar.
Inga andra problem. Tempmätaren står på kl 12 hela tiden, ingen rök. Kylaren och alla kylslangar är bytta efter tidigare läcka.
Nivån i expansionskärlet brukar ligga på min när motorn är kall, och när den är varm så har nivån stigit till max.

Huru härmed?
Tips?

MVH Ove
Ok.
Jag har inte luktat där eftersom det tar emot att ta bort locket när motorn är så varm.
Kan det vara topplockspackningen? Oljan ser annars bra ut!

//Ove
Ja kylaren gick sönder en gång och motorn gick varm. Men detta var ett år sedan och bilen har gått bra sedan dess.
Detta bubblande fenomen har jag upptäckt nu.

//Ove
Kolla "statusen" på frostskyddet!!! För lite glykol i motorn sänker kokpunkten på kylarvätskan så det kan börja "efterkoka" om motorn är riktigt varm. Med turbo är det viktigt att motorn får gå en liten stund på tomgång innan man "stänger av" den, både för oljan i turbon och kylningen om man "kört hårt" med den
Hej och tack för tipsen. Glykolen ska vara ok eftersom jag har bytt kylare och alla slangar nyligen. Kan det vara någon läcka genom turbon tro?
Annars får jag väl lyfta toppen och titta.
Typiskt före semestern...
Tack i alla fall.
Ove
Hur mycket "bubblar" det egentligen?

Om det inte luktar avgaser i expansionskärlet (märks även när den svalnat), inte försvinner kylarvätska, inte finns vatten i oljan eller vice versa, inte märks något annat så tycker åtminstone jag att man ska vänta med att ta av toppen. Risk för att skapa fler problem än man löser.

Kolla så det inte är veck på några slangar, t ex de till turbon.
Om det är en mycket lite läcka på toppackningen mellan en cylinder och en kylkanal kan man kolla det genom att varmköra motorn på tomgång och utan kylarlock tills övre kylarslangen är varm (termostaten öppen), fylla expansionskärlet "till bredden" med vatten. Det kan vara små rörelser upp och ner men det ska inte "rinna över" mer än ytterst lite. Om det är en läcka på toppackningen kommer vattnet förr eller senare att "bredda över" för att sedan sjunka tillbaka ner. Är det en liten läcka kan det ta tid (10 - 20 min). Du har elektrisk kylfläkt på den och då varierar "vattenytan" efter hand som fläkten startar och stannar, men det jag menar är att det helt plötsligt rinner över ordentligt. Det är luft/avgaser som "pressas ut" i kylkanalen som pressar ut vattnet och sedan sjunker vattnet tillbaka tills nästa gång. Är där då inte vatten ända upp, så märker man det inte så lätt.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]