Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Morgan57
Har problem med mitt centrallås som ej funkar. Har bytt microbrytare i vänster dörr och även reläet. Har provat med en annan kabelstam från vänster dörr och inget händer. Som jag fattar det så funkar det från brytaren till reläet från vänsterdörren. Är lite dålig på att läsa elcheman så jag undrar om någon fler som råkat ut för detta som kan ge goda råd. Det verkar som en signal till någon servo fattas och frågan är hur det är kopplat och vilket servo som får signalen först eftersom det verkar helt dött från reläet. Ingen dörr reagerar när det slår i reläet inte heller i bakluckan. Frågan är hur det är kopplat , t ex går det en huvudsignal till bakluckan först som sedan styr resten av dörrarna eller??
Om någon kan komma med en förklaring hur det funkar eller med ett bra tips var man ska fortsätta och leta. Ta det gärna enkelt så en gammal gubbe kan förstå det hela. OBS. EJ fjärrstyrt centrallås, låses och öppnas endast med nyckel.

Mycket tacksam för svar och råd.

Mogge 57.
av volvo244gle
Låsmotorerna i högerdörren, bakdörrarna samt luckan är parallellkopplade. Allt styrs av brytarna i förardörren, samt relät.

När man låser förardörren så drar relät ett par sekunder (inbyggd timer för att inte bränna låsmotorerna) och skickar ut spänning till övriga dörrar. C-låsmotorerna körs och låser dörrarna.
Samma sak vid upplåsning; men nu kastar relät om polariteten så att låsmotorerna går åt andra hållet, och låser upp dörrarna.
Ett ganska simpelt system således.

Klickar det från relät när du manövrerar förardörrens lås?
av Morgan57
Ja det klickar i reläet när jag vrider nyckeln i förardörren. Så långt funkar det. Microbrytaren bytt , reläet bytt och även provat en annan kabelmatta i förardörren. Grejen är den att reläet klickar men sedan händer ingenting. Var och hur är det kopplat? Går det t ex en kabel till varje servo eller bara en kabel t ex till högerdörren och sedan vidare eller går det separata kablar till varje servo? Vad jag fattar så måste det gå någon kabel som skickar signal till servona eller går det separata kablar från reläet? Vad jag undrar är hur signalen går vidare efter reläet. Eftersom det inte händer någonting över huvud taget. Frågan är var man ska börja att leta.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]