Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av cyberfalcon
Tjena!
Kan någon hjälpa mig här då jag blir osäker på vilket som blir rätt

Vad betyder Felkod 1-4-4 ?
Har blinkat fram denna felkod via OBDII uttaget emellan stolarna på min bil.
Har bytt Tändlägesgivare för svänghjulet enligt tips från Volvo kunnig........ Utan bättring.

Bilen är en Volvo 945 1997a LTT , har ej uttag i motorutrymme

Är det samma felkoder som används på de nyare bilarna med OBDII uttag , som för de äldre
med diagnostik i motorutrymmet ?
av Rådlös
Nej! Det hette inte ens OBD2 på den tiden. Möjligen OBD-uttag??? OBD2 kom först i början på 2000-talet.

Hursomhelst, Du nämner vevaxelgivaren. Det kan naturligtvis bli glappkontakt och andra tillfälliga störningar med den, som med allt annat. Men generellt är det så här att om vevaxelgivaren inte fungerar så kan du aldrig starta motorn. Det är den som talar om för styrdatorn att "nu snurrar vevaxeln och den är i XX grader före tändläge för cylinder YY". Om inte stryrdatorn får den informationen så kommer det aldrig någon tändgnista eller bränsleinsprutning. Det enda som fungerar är startmotorn.
Nu har du bytt vevaxelgivaren. Det kan ju vara som en säkerhet att veta att "den är inte gammal". Har du sparat den gamla?

Om du kollar dom sidorna "Tips & Tricks" och "Vanliga Frågor" så har jag för mig att det skall finnas listor med felkoder där. Annars kanske någon annan debattör har den och kan meddela här?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du måste veta vilken av boxarna du fått fram koden från. En snabbkoll så betyder 1-4-4 från tändboxen,
1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.

Men du har kanske fler boxar at ta felkoder från. Det varierar med årsmodeller och utrustning
av Nicolai
Rådlös skrev:Nej! Det hette inte ens OBD2 på den tiden. Möjligen OBD-uttag??? OBD2 kom först i början på 2000-talet.
Min V90 är tillverkad i juni 1997 och har OBD2-uttag mellan framstolarna.
Användarvisningsbild
av Kloge
Jag har varit med om den felkoden och då var det bränslerelät som glappade. Den driver inte vara bränslepumpen utan också ger ström till bränsleboxen. Ingen ström ingen lastsignal
Användarvisningsbild
av lennarte
OBD är att man kan "diagnostisera" bilen utan att felsöka. Kom redan på -60-talet (VW). När USA lagstadgade ( -94) att alla uttag skulle vara lika kallades det OBD-II. Fortfarande var det dock problem för alla tillverkare hade eget system (förut hade dom olika uttag också). Detta kom till Europa 2001 (EOBD) och först 2004 fungerade det på alla (även diesel) bilar med en "gemensam mjukvara" och sedan 2008 har alla CAN-Bus systemet så det går enkelt att "läsa av" på alla bilar (Bilprovningen). Detta är skrivet helt ur minnet så det kan fela lite på årtal och sådant, men i princip är det så.
av NilsO
(Försöker svara på det ursprungliga inlägget.) Ja, felkoderna betyder samma sak som på tidigare modeller. Koden 1–4–4 finns bara för tändsystemet. Oftast är nog problemet som Kloge skriver ovan att bränslesystemet får dålig matningsspänning av någon anledning och tillfälligt "lägger av". Jag tror också man kan få den felkoden tillfälligt om man t ex råkar få stopp på motorn genom att lägga i fel växel eller liknande.
1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.
Användarvisningsbild
av erikn
Nicolai skrev:
Rådlös skrev:Nej! Det hette inte ens OBD2 på den tiden. Möjligen OBD-uttag??? OBD2 kom först i början på 2000-talet.
Min V90 är tillverkad i juni 1997 och har OBD2-uttag mellan framstolarna.
OBD-II på 900-serien kom 1996. Fast det är fortfarande samma felkoder och styrsystem bakom, det de har gjort är att du måste ansluta en egen felkodsbox till uttaget. Det finns ritningar här på forumet hur man sätter ihop en gammal felkodsläsare och ett OBD-kontakt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 30#p175696
av NilsO
OBD-II eller OBD-2 är ett samlingsnamn för olika standarder som först infördes 1996 i USA, och senare har utvecklats.

Volvo 940 följer inte OBD-2. Men från och med årsmodell 1996 så har 940 ett felkodsuttag inne i bilen istället för den tidigare diagnosboxen i motorrummet. Och själva uttaget, kontakten, är samma som det som användes på bilar med OBD-2. Elektroniken bakom skiljer däremot ganska mycket, och en felkodsläsare som kan kommunicera med en OBD-2-bil kan normalt inte kommunicera med 940, eller vice versa.

Men trådstartaren har ju redan läst ut felkoder.
av Nicolai
Det här är ju off topic sedan länge, men det är ett "falskt" OBD-II-uttag, alltså? Täckbrickan är t.o.m. märkt med "OBD-II" med stora bokstäver, för det fall att bilens passagerare skulle undra. :)

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]