Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1086448
Hej forumet!

Jag har Volvo 740 GL 88 med B230F-motor. Fick nedslag på besiktningen. Vänster blinkers blinkar för snabbt och torkarna funkar bara i ett läge. Min fråga är, var är det mest sannolikt att det kärvar?

För ett tag sedan smällde jag, vänster lyktglas gick sönder och blinkers. En sladd till vänster lykttorkare skavdes sönder. Så båda lykttorkarna är urkopplade för tillfället. Glas och blinkers är lagat och lyser. Vid varningsblinkers är det rätt blinkfrekvens, men när jag blinkar vanligt åt vänster så går den alltså för snabbt.

Torkarmotorn fungerar bara i snabbt läge. I mellanläge samt när jag använder vindrutespolaren står den still.

Tacksam för förslag om vad det kan tänkas vara.

MVH/Johan
#1086698
Ja, fel blinkfrekvens beror på trasig lampa, fel sorts lampa (för svag), eller på att det är dålig kontakt till lampan. Om ledningarna skadades så kanske det kan ha med det att göra. Så kolla lampan, ledningarna och jordpunkten vid framlyktan.

Däremot kan det inte bero på blinkersreläet, eftersom andra sidan blinkar i rätt hastighet.

Uppstod felet med vindrutetorkarna i samband med detta? Annars skulle jag tro att det inte är relaterat.
#1087210
NilsO skrev:Ja, fel blinkfrekvens beror på trasig lampa, fel sorts lampa (för svag), eller på att det är dålig kontakt till lampan. Om ledningarna skadades så kanske det kan ha med det att göra. Så kolla lampan, ledningarna och jordpunkten vid framlyktan.

Däremot kan det inte bero på blinkersreläet, eftersom andra sidan blinkar i rätt hastighet.

Uppstod felet med vindrutetorkarna i samband med detta? Annars skulle jag tro att det inte är relaterat.
Hej och tack för svar. Trodde jag skulle få ett e-mail när någon svarade på tråden. Men så va det visst inte.

Jag har dubbelkollat manualen för vilka sorts lampor det ska vara. Fick som sagt sätta in nya lampor efter krocken. Det verkar som att det är rätt lampor. Ska kolla lite på ledningarna också. Men kan det bara vara de orsakerna du nämner?

Problemet med torkarn uppstod mycket tidigare. Alltså det är två separata situationer.
#1087226
JJJohan skrev:Hej och tack för svar. Trodde jag skulle få ett e-mail när någon svarade på tråden. Men så va det visst inte.
Om du går in i Kontrollpanelen kan du välja att få det, normalt får du det inte
#1087254
För snabb blinkers tyder på att lamporna drar för liten ström. Det händer ju tex om en av lamporna gått sönder, eller om en lampa är för svag.

Det är egentligen en konsekvens av hur blinkersreläet fungerar, men det gör också att man kan få reda på om en lampa är trasig.

(Bältesvarnaren använder också blinkersreläet. Den blinkar jättesnabbt eftersom det är en liten, effektsvag glödlampa. Tills man också slår på blinkers – då blir det normal hastighet. En på samma gång elegant och lite ful lösning som jag tror Volvo "uppfann", den kom ju först på 240.)

Du kan ju prova att skifta över lamporna från den fungerande sidan (både bak och fram) och se om det gör skillnad.
#1087371
NilsO skrev:För snabb blinkers tyder på att lamporna drar för liten ström. Det händer ju tex om en av lamporna gått sönder, eller om en lampa är för svag.

Det är egentligen en konsekvens av hur blinkersreläet fungerar, men det gör också att man kan få reda på om en lampa är trasig.

(Bältesvarnaren använder också blinkersreläet. Den blinkar jättesnabbt eftersom det är en liten, effektsvag glödlampa. Tills man också slår på blinkers – då blir det normal hastighet. En på samma gång elegant och lite ful lösning som jag tror Volvo "uppfann", den kom ju först på 240.)

Du kan ju prova att skifta över lamporna från den fungerande sidan (både bak och fram) och se om det gör skillnad.
Ok, nu kollade jag över lamporna igen och jag vill aldrig mer prata om det. Vi kan säga att det resulterade med en liten bilfärd till macken och en femtiolapp fattigare. Men nu är i alla fall det problemet löst.

Nu återstår bara nästa problem, nämligen torkarmotorn. Jag funderade lite. Motorn fungerar, borde det då inte vara typ spaken eller relät?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#1087456
NilsO skrev: (Bältesvarnaren använder också blinkersreläet. Den blinkar jättesnabbt eftersom det är en liten, effektsvag glödlampa. Tills man också slår på blinkers – då blir det normal hastighet. En på samma gång elegant och lite ful lösning som jag tror Volvo "uppfann", den kom ju först på 240.
Ett klassiskt 240-knep för att få tyst på bältespåminnaren var att ställa varningsblinkersknappen på mitemellanläge. Tyvärr fungerade då inte heller blinkers.
#1087484
Du säger att torkarmotorn funkar så din gissning är att det är spaken el relät som felar. Jag tänker att motorns intervall läge kanske har bränts inuti. Men jag vet inte. Jag bara gissar. Kanske bara att testa sig fram. Byta relät först, sedan spaken och sist motorn,

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]