Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JANAWS
Motorn går runt, kamremmen är hel, men ingen kompretion i någon cylinder.
Startmotorn drar runt motorn väldigt lätt och det låter inget.
Vad kan det vara???
Image1464076022.271756.jpg
Image1464076022.271756.jpg (95.33 KiB) Visad 3010 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
Står kamaxlarna i rätt läge? Har du kollat "nolläget på motorn så alla nollpunkter stämmer. Remmen kan "kugga över" under vissa förhållanden. Jag är inte 100 på dessa motorer, men på "min motor" går det inte bra om remmen "hoppar". Snurrar kamaxlarna när du "kör" på startmotorn?
Det kan under speciella förhållanden (om den stått länge eller blivit "sur" av för många startförsök) "tappa" kompressionen, då kan det hjälpa att skruva bort tändstiften och "pumpa i" några skvättar motorolja i varje cylinder, skruva tillbaka tändstiften och starta. Kolla om motorn är på "noll" först, alltså att alla märken på alla remhjul stämmer med sina respektive nollmärken samtidigt.
av JANAWS
Köpte bilen med trasig kamrem.
Säljaren låg på 2500 varv på motorvägen när motorn la av.
Någon har sagt att det var kamremen.
När jag kollar så sitter kamremen där.
Allt följer med när man kör på startmotorn.
Kan remen hoppat så att ventilerna står öppna när det skall bli kompretion.
Om det är så trodde jag att ventilerna skulle slå i kolven.
Ingen kompretion på någon cylinder.

av Gelis
Tyvärr så har motorn troligtvis drabbats av kraftig ventilsallad. Om inte så är det en sabla tur. Om remmen kuggar så mycket vid 2500 rpm så motorn lägger av och klarar sig oskadad så ska man nog köpa sig en lott.
Vitblock sexan klarar några hack fel, sedan är det kört.

Och att du har noll i komp på samtliga sex är ju inte speciellt hoppfullt.

Tyvärr så är det inte helt lätt att lyfta toppen för att kolla, finns heller ingen ventilkåpa att lyfta på för att kolla att allt rör sig som det ska.

Du skulle behöva någon typ av fiberoptik för att kika ner genom tändstifthålen.

Det är inte så att någon före dig satt på en hel rem för att försöka få till det.

Men börja med som lennarte skriver kolla att vevaxelmärkning och kamhjulmärkningar linar någorlunda. Ett hack fel ger inte noll i komp.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag inte jobbar med denna typ av motor, men på dom flesta motorer med "snedställda" ventiler är det nog som "Gelis" skriver. Alltså en eller flera ventiler i varje cylinder som blivit krokiga efter att "stött ihop" med kolvarna. En massa tur, och det kan räcka med att byta kanske hälftren av ventilerna, men det kan också vara mycket värre. Jag trodde först att det var att den inte startade efter vinteruppehållet.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kamremmen kuggade över på min 960 i startögonblicket vid kanske 500 rpm. Ventilerna klarade sig inte...
av JANAWS
Nu har jag kollat.
Båda kammarna står typ 4 kugg,
Nu går inte motorn runt, det tar stopp vid en punkt.
Efter att att vi plockat bort remmen.
Kammdreven hugger när man drar runt.

Nu skall det bli reservdelar av den här bilen.

av JANAWS
Kamremmen var bytt vid 18000 mil för tio år sedan och nu har den gått 38000 mil.
Bilen har så mycket fler brister och vi köpte den som reservdelsbil till 3 st 960 jag och kompisen har

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]