Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har du svets och kan använda rören framför och bakom katen så väljer du en som har ungefär samma diameter på rören som du har på din bil. Främre flänsen mot främre röret (stålkonan) brukar vara dåligt, även på främre röret. Vet ej om länken nedan fungerar, men där är några bilder på hur jag gjorde. Jag använde den gamla katalysatorn och bytte bakre delen av främre röret, främre delen av katen (ink. Ny stålring) och bakre delen av katen som går in i första ljuddämparen
http://iace.magix.net/all-albums/!/oa/7 ... 102157320/
Det finns enklare alternativ, Biltemas modellanpassade 79-820 passar direkt utan att behöva svets. För 1600sek + klammer och denna (eventuellt),
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029940/
Om du köper universal, tänk på uttaget för Lambdasonden
av frankiboy
lennarte skrev:Har du svets och kan använda rören framför och bakom katen så väljer du en som har ungefär samma diameter på rören som du har på din bil. Främre flänsen mot främre röret (stålkonan) brukar vara dåligt, även på främre röret. Vet ej om länken nedan fungerar, men där är några bilder på hur jag gjorde. Jag använde den gamla katalysatorn och bytte bakre delen av främre röret, främre delen av katen (ink. Ny stålring) och bakre delen av katen som går in i första ljuddämparen
http://iace.magix.net/all-albums/!/oa/7 ... 102157320/
Det finns enklare alternativ, Biltemas modellanpassade 79-820 passar direkt utan att behöva svets. För 1600sek + klammer och denna (eventuellt),
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029940/
Om du köper universal, tänk på uttaget för Lambdasonden

Hej Lennart och tack för svar. Pratade nyss med skroten för att fråga om en begagnad katalysator, men det hade dem inte. Jag nämnde Biltema och då sade snubben på skroten att deras katalysatorer brinner upp på ett halvår! ??:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
Klart han säger så, han vill du ska komma tillbaka och köpa en av honom när han får in någon. Det fins bara ett fåtal tillverkare av katalysatorer så alla som säljer "eftermarknads" katalysatorer säljer samma grejer. Då skulle du inte köpa någon annan stans heller, kanske det bara är just han som säljer "nästan nya" eller "i skick som ny" fast dom rullat 20 - 30000 mil. På min bil sitter original kat. fast jag har svetsat om fram och bakände, och den har "hängt med" i drygt 43000 mil nu. Själva katalysatordelen kan gå länge, det är "plåtdelarna" omkring som "tar slut" Man kan också "elda upp" innehållet i den på några 100-tal mil om man kör med fel bränsleblandning, felaktig tändning, blyad bensin t.ex. Så skramlar det i katen när du skakar på den, så köp den inte. Kolla också konan där stålringen sitter, där ska vara hyfsad tjocklek på plåten och oskadad anläggningsyta. Själva 3-kanten där skruvar och muttrar sitter finns att köpa "lös" enligt länken ovan så kolla på http://www.Bildelsbasen.se eller liknande
av frankiboy
lennarte skrev:Klart han säger så, han vill du ska komma tillbaka och köpa en av honom när han får in någon. Det fins bara ett fåtal tillverkare av katalysatorer så alla som säljer "eftermarknads" katalysatorer säljer samma grejer. Då skulle du inte köpa någon annan stans heller, kanske det bara är just han som säljer "nästan nya" eller "i skick som ny" fast dom rullat 20 - 30000 mil. På min bil sitter original kat. fast jag har svetsat om fram och bakände, och den har "hängt med" i drygt 43000 mil nu. Själva katalysatordelen kan gå länge, det är "plåtdelarna" omkring som "tar slut" Man kan också "elda upp" innehållet i den på några 100-tal mil om man kör med fel bränsleblandning, felaktig tändning, blyad bensin t.ex. Så skramlar det i katen när du skakar på den, så köp den inte. Kolla också konan där stålringen sitter, där ska vara hyfsad tjocklek på plåten och oskadad anläggningsyta. Själva 3-kanten där skruvar och muttrar sitter finns att köpa "lös" enligt länken ovan så kolla på http://www.Bildelsbasen.se eller liknande

Skrotgubben sade för övrigt att dem får 500 kr i återvinning för en icke fungerande kat. ??:-/ Rekommenderar du Biltemas modellanpassade 79-820 för 1600 kr? Kan man få ner utsläppen på CO tillfälligt om man spär ut bensinen med etanol? Jag tänkte att chansa och besiktiga. 8)
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade runt lite på nätet ock det var betydligt dyrare än jag trodde. Vad gäller nya så är Biltema den enda som kostar under 2000 sek. Begagnad på typ Bildelsbasen kostade från 800 - 2500sek, någon 3100sek. Nya på eftermarknads kostade upp till 4300sek. Samma på någon utlänsk internet 4100sek. Varför ska du byta den? Är det för höga avgasvärden så försök hitta felen istället, om det nu inte är konstaterat att det är fel på den. T.ex upprostad så det läcker eller som jag skrev innan att det skramlar. Det borde vara någon mer som säljer nya för under 2000sek när Biltema kan göra det
av frankiboy
lennarte skrev:Kollade runt lite på nätet ock det var betydligt dyrare än jag trodde. Vad gäller nya så är Biltema den enda som kostar under 2000 sek. Begagnad på typ Bildelsbasen kostade från 800 - 2500sek, någon 3100sek. Nya på eftermarknads kostade upp till 4300sek. Samma på någon utlänsk internet 4100sek. Varför ska du byta den? Är det för höga avgasvärden så försök hitta felen istället, om det nu inte är konstaterat att det är fel på den. T.ex upprostad så det läcker eller som jag skrev innan att det skramlar. Det borde vara någon mer som säljer nya för under 2000sek när Biltema kan göra det

I väntan på besiktning, kan man ersätta katalysatorn med ett rör eller funkar inte bilen då? 8)
av NilsO
Det finns billiga katalysatorer till 940. T ex A-Alt avgassystem i Göteborg har. Det finns fler.

Om man bara ersätter katalysatorn med ett rör händer inte så mycket, förutom att bilen släpper ut en väldig massa mer föroreningar förstås och att den inte går igenom besiktningen. Men om man inte heller har lambdasonden monterad så går motorn illa och får diverse problem på sikt, och bilen drar väldiga mängder bensin. Och på 940 GL sitter ju sonden monterad i katalysatorn.
av umekille
Biltemas har försvunnit ur sortiment
likaså volvo original.
Autoparts kostar 3600:-
AD bildelar 6800:-
sen tillkommer ju lamdan(vilken nu det är)
Jobbigt få katen bortsågad då bilen står hemma
och man är på semesterresa.
Länsförsäkringar har godkänt bilen för helförsäkring
så får se vad de säger sen...självrisk var 1800:-
Skrotarna gör som tjyvarna de säljer katen till återvinning
och du får en tusing om bilen har den kvar då du skrotar den.
Volvo 945/93

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]