Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roh66
Hej Volvolover's!

Är det någon som vet vilka stötdämpare som motsvarar Sachs (röd) 100659 (utgått). Volvo Original nr. hade varit guld. Detta är en förstärkt dämpare
som jag har hört fanns på vissa 940/960 modeller. Tanken är få lite fastare dämpare fram. Har motsvarande dämpare bak Sachs röda Advantage.
Eller är det någon som sitter på ett par Sachs 100659 Advantage så hör av er.
Tipps om alternativ uppskattas. Bilstein B6 eller Koni är lite för dyra. Behöver inte så bra grejer.

Mvh.R.
av roh66
Hej!

Hmm.. ja..kärran har varit mig trogen i snart 20 år. Kanske dags ge den vad den förtjänar. Slår man ut mellanskillnaden på dem milen jag har kört då blir det 0.072 SEK. Då har jag inte tagit med framtida mil som förmodligen överstiger min fantasi och då är dem fanimej gratis. (D)
Ja nej det verkar svårt få tag på likvärdig som Sachs 100659 (röda). Över allt ser det ut som den ersätts med (blå) Sachs.
Har listat ut att 960 med 2.0 turbo har dem originalmonterad (röda). Ska åka ner till Volvo i morgon och bläddra i pärmarna.
Hoppas nästan att Volvo inte kan ta fram dem, är mer sugen på B6'or. :lol:
Eller vad tycker du White? B4 eller B6? Antar att B4 är som standard eller har dem det lilla extra som jag söker?
MVH.R.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!