Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av oveg
Hej!
Har fyllt köldmedel men det är något elfel. Kompressoer fungerar vid direktkoppling relä? det är vanlig ac on of.
av oveg
Det är vanlig gammal AC
Med en tryckknapp har kpplingschema till ECC men inte till gamla AC
Vet inte om det är minus tillslag på reläet från tryckknappen, sen om kabeln till presstostaten går från reläet. någon som kan skissa.
Går det att köra med direktström till kompressor tillfälligt om man kopplar ur den vid avslagen motor?
Någon som har skiss på clipsnyckel till radion för demontering. Bild kommer kommer. senare funkar inte nu
Ove bilmek

Skickat från min D6503 via Tapatalk
av Gelis
Går inte med direktspänning till kompressorn, måste gå via presostaten som sitter på torrfiltret. Då det är en"vanlig" AC så är det presostaten som styr kompressorns till o frånslag. Om du kör med direkt spänning så kommer troligtvis systemet att gå ihjäl sig, om det är tillräckligt med kylmedia, och övertrycks ventilen öppna.
av mbuhre
Kolla de båda givarna som sitter på lågtryckssidan respektive högtryckssidan. De är kopplade i serie så om någon av dem inte har ordentlig kontakt så startar inte kompressorn. Jag minns inte de exakta positionerna men lågtrycksgivaren är väl vid "termosen" och högtrycksgivaren nere på kylaren.

Jag hade i vilket fall detta enkla fel på en 945-96.
av oveg
Kollade att det inte är någon spänning till presstostaten 0,14 volt det finns nog inte någon givare på kondensorn som hör till AC. Dom givarna är till kylfläkt tror jag
Går inte att ladda ned bild efter uppdateringen

av oveg
uploadfromtaptalk1462717699315.jpg
uploadfromtaptalk1462717699315.jpg (65.68 KiB) Visad 614 gånger
Så här ser panelen ut till AC n någon som har kopplingsschema
Ove

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Det är nästan inget som skiljer manövern till kompressorn mellan ECC och MCC som du har.

12V från pinne 10 på panelen sen går den till lågtryckspressostaten sedan till högtryckspressostate som är den violetta på kondensorn sen till magnetspolen på kompressorn.

Och om du har mätt i kontaktstycket på lågtryckspressostaten att det inte finns 12v så är det med största möjlighet knappen på panelen som är dålig (kalllödning)
av NilsO
(Ändrat: Jag missade inlägget av SA4AQS ovan, där står ju redan allt.)

I princip är det kopplat såhär:

Klimatpanel ---> Givare vid torkfiltret (bryter när det blir lagom lågt tryck i förångaren och styr kompressorn) ---> Övertrycksvakt i kondensorn (ska bara bryta om något blir fel) ---> Kompressorns magnetkoppling.

Så om det inte finns spänning till givaren vid torkfiltret måste felet nästan ligga i klimatpanelen. Den klimatanläggningen har heller inga temperaturgivare som kan ge felaktiga värden (till skillnad från ECC). Jag har inget kopplingsschema för klimatpanelen, men den måste innehålla ett relä eller motsvarande för styrning av magnetkopplingen.

Kolla så laddningsspänningen från generatorn är korrekt! Är den fel så kan klimatanläggningen bete sig märkligt. Antagligen inte det som är problemet, men det är ju enkelt att kolla.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av oveg
Tack för utförliga svar att det var övertrycksvakt i kondensorn trodde jag inte. Måste köra med tvångsmatning batteri -magnet kompressor någon dag till

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]