Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bertil
Har problem med styrservon på min 940 -94. Den skriker vid fullt rattutslag samt när man kör långsamt och svänger mycket (typ fickparkering). Det kan även "rycka" i ratten som om servon inte riktigt orkar med. Vad kan det vara som felas här mån tro?

Bertil
Användarvisningsbild
av Ramon
Det är helt normalt!
Servon på gamla årsmodeller skriker mer än på nyare årsmodeller. Det är inte fördelaktigt att man tar i lite till vid fullt rattutslag.
Försök att släppa på lite nästa gång vid full rattutslag så får du se om ljudet försvinner. Att ryckningen inte försvinner när du släpper på ratten lite då kan det bero på att det finns luft i systemet.
Man kan avlufta systemet genom att man tar bort påfyllningslocket till servobehållaren sedan startar bilen och rattar till höger och vänster till full rattutslag varje gång. Det får man göra några gånger sedan sätter man tillbaks locket . Då ska det vara klart. Jag hoppas att det hjälper (det borde det göra).
Användarvisningsbild
av prototypen
Som tidigare informerats normalt. Men jag gör följande tillägg.

Styrväxeln har ingen avlastningsventil vid ändläget som sänker trycket vid fullt utslag, detta påverkar pumpen som får arbeta såsom "pluggad" trycksida. Man skall därför aldrig svänga med fullt utslag, dra tillbaka ratten lita och pumpen får arbeta normalt. Om du håller fullt utslag mot ändläget är livslängden på pumpen minimal det kan hända att den bränner efter 10-15 sekunder!!!!!!

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]