Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av P165B
Min 960 sedan -92 aut. har stått avställd hela vintern och nu när jag sätter i batteriet, så lyser vä blinkers när jag lägger på batteripolerna. Dvs även när tändningen är avslagen också ?:-/ ! Alla blinkerslampor på vänster sida lyser klart bak och fram samt lilla lampan i framskärmen och kontrollampan i bilen.

När jag vrider på tändningen så blinkar höger blinkers som den ska. Men när jag väljer vänster sida fastnar relät och vänster sida lyser endast.

Vart möts + (spänning) och blinkerslampor när tändningen är avslagen?
Min första tanke var: Släpvagnskontakten! ?
Drog ur alla kablarna i skarvarna under bagagemattan till släpvagnskontakten, men utan att det envisa lysandet på vä blinkers slocknade.

Ja jordfel är något som också kan ställa till konstiga saker, men vart??

Kan det vara blinkersrelät?
Efter mycket letande så tycks det sitta i varningsblinkersknappen Men det ser ut som hela knappen/kontakten måste bytas?

Någon som har erfarenhet av samma problem?
av P165B
Ser ut som blinkers relät är inbyggt i varningsknappen. Men nu har jag testat många komponenter. Eller rättare sagt testat att koppla ur komponenter.

Har testat att koppla ur släpvagnskontakt, blinkersspak och varningsblinkersknapp/relä. Vid varje tillfälle så lyser vänster blinkers envist när jag lägger på batteripolerna. Spänningen måste komma någon annan väg? Ska börja mäta och koppla ur främre och bakre blinkerslampor.
P165B skrev:Min 960 sedan -92 aut. har stått avställd hela vintern och nu när jag sätter i batteriet, så lyser vä blinkers
Som av en händelse, en jobbarkompis "plockade ut" sin husbil (Fiat, modell större) och det verkar ha varit samma fel på den. Blinkerlama lyser när batterikabeln laggs på, och blinkar inte "när den ska". en och en halv timme på (auktoriserad) verkstad och 1500sek fattigare kunde han köra på semester (åkte förra måndagen). Det var oxiderat sönder i en kabel, och enligt reparatören ett vanligt fel på husbilar. Dom hade borrat i kanten på kabelhärvan bakom väggen när dom monterade inredningen när dom byggde bilen. Nu tror jag inte ditt fel beror på "felmonterade garderober" men oxiderade kablar/kopplingsplintar kan du säkert ha
Det kan inte vara så att något helt annat har jordproblem (t.ex ett e.v larm) så det jordar genom blinkerslampan i stället??
Ja den har ett gammat larm som jag inte har använt. Rättare sagt så har jag inte kört med bilen alls, då jag fick köpa den billigt pga den går på 5 cyl.

Hade tänkt ta mig till en kompis garage nu för att se över motorn, men vill att blinkers ska funka när jag kör den efter vägen.
Tror larmet heter Bullguard med en blinkande röd lampa i vindrutan. Har en dosa på nyckelringen som har 4 grå avlånga knappar.
Blev väldigt tyst här när det blev snack om larmet....

Ja nu när jag la på batteripolen så lyser inte blinkertsen längre ??:-/ (B) !!
Gillar när felen läker av sig själv :D Har inte gjort något mer än det jag beskrev tidigare

Mysko. Men det måste vara fukt någonstans som torkat upp?
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]