Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har införskaffat en volvo 960 -93 med automatlåda, när jag lägger i D så tar det ca 10 sekunder innan bilen börjar driva, efter det så fungerar den precis som den ska. Samtidigt så blinkar dels pilen upp i instrumenten (felkod för automatlåda? Den med grön bakgrund och orange pil) samt att W,S och E också blinkar i takt (W blinkar alltid och E om jag har den intryckt och S om jag har den intryck) vad kan detta vara symptomer på? Har läst lite om växelväljargivare?? Det är alltså bara om jag ska åka framåt som det är fördröjning, lägger jag i backen så backar den på en gång.

Trycker jag ner W så blir den aldrig intryckt medans S och E blir intryckta, ska det vara så?

Jag har läst ut lite felkoder med det är bara för avgasreningen som finns lagrat (dålig lambda)

Tacksam för svar, Med vänlig hälsning :)
Hur ser oljan ut i lådan? Är det rätt nivå?
Ang W läget så är det återfjädrande. Då ska även pilen tändas när du tryckt en gång på w knappen.

När W är aktiverat så startar lådan på 3:an så det känns väldigt segt. Anledning att man ska undvika hjulspin på halt underlag. Jag har för mig att lådan går ur vinterläge så fort du läggar i P

Är lådan lika långsam om du lägger i 2 eller 1 direkt?

Är du säker på att det inte finns felkoder, du kan inte anv samma urtag som för motorn. Kommer inte ihåg vilket som är för lådan, bara att prova.
Inget av W,E och S fungerar när dom blinkar som du berättar tillsammans med "Pil upp". Någonting är fel så lådan går in i ett sk. "limp home"-mode så att du skall kunna ta dej hem el till verkstad. Haft samma fel på min 97´a. Har du tur hjälper det att dra växelspaken fram och tillbaka ett par ggr när bilen är avstängd så ev. beläggningar försvinner. När du sedan startar bilen igen kommer varningslampan "pil upp" och W,E och S fortfarande blinka men går bilen bra som den ska är det bara att köra, varningslampan och allt blinkande kommer automatiskt försvinna plötsligt efter typ 10 uppstarter el efter några dagar så länge lådan går som den skall och inget fel kommer tillbaka under tiden. Så var det för mig. :)
Tack för svar, det jag glömde att nämna var att ägaren innan sa att oljekylaren läcker och han har gjort någon egen lösning som han kört med under 5 år som ska fungera, har dock inte hunnit att kolla oljan ännu. Är det bara att byta hela kylen då?

Jag hara bara problem när jag ska köra framåt (D, L och 3) och det blir såhär när jag passerar N, så jag kan byta läge mellan växlarna framåt medans det blir den här fördröjningen om jag tex lägger i backen och sedan lägger i D. Jag tycker det är märkligt att backen fungerar på en gång och att lådan fungerar jätte bra så fort man kommer i rullning efter ca 10 sekunder.

Vet du vilken sockel som felkoderna för växellådan sparas? På vissa så blinkar den ingenting och det är märkligt för den ska väl blinka 1-1-1 när det inte finns felkoder?

Hade du också problemet att det tog flera sekunder innan den börja driva framåt? Läst att många som har problem med den här givaren har problemet att bilen inte startar alls, som att den tror att tex D ligger i :)
Hej,

Jag hade liknande problem för några år sedan med min 960-96. WSE blinkade som tokiga..
Fick då ett tips om att i första hand lossa och kontrollera multikontakterna som ansluter lådan mot övriga bilen.
Kröp under bilen och hittade, om Jag minns rätt, två kontakter på Vänster sida om lådan, halvvägs upp.
Tog isär dessa och sprejade rejält med 5-56 kontaktsprej.

Detta var min lösning, allt fungerade sedan som förut, fortfarande problemfritt..

En enkel lösning om det är ditt grundproblem!

MVH Simon
Jag kollade oljan nu och den är röd och fin och luktar inge bränt alls, dock så får jag ut felkod 311 vilket betyder att lådans styrbox saknar varvtalssignal från lådan. Någon kontakt som spökar? Jag har också plockat ner de tre kontakterna som sitter vid lådan på förarsidan och sprayar in lite elektronik rengöring men det var inte resultat på en gång. :)
Tack, jag plockade ut givaren och tittade och den var ganska inoljad (det har läckt olja från röret på oljestickan där röret ansluter mot motorn, därav har det stänkt mycket olja under bilen så kanske har trängt in på så vis?) och jag provade att göra rent den utan att det blev någon skillnad. Kan jag mäta på givaren och se om det är den som är trasig (kan det vara så mycket annat som ger denna felkod?) har sökt på bildelsbasen på ett par varvtalsgivare och jag tycker att kontakten skiljer åt mot vad min har...
Min givare har två små kontakter som sitter i en ganska stor sockerbit medans dom jag hittat på bildelsbasen har en tunn och avlång kontakt, kanske går att skarva?

Sen har jag en till fundering så slipper jag göra en ny tråd..
Den går väldigt fett och jag får ut felkod 5-1-2 i uttag 2 som säger att det är fet blandning, kan det vara något annat än lambdasonden ? Tidigare ägare har varit tvungen att varmköra den rejält innan besiktning och då har den gått igenom dock.
Nja, det sitter ju ganska utsatt, så skarva går väl om de klippt kablarna så du får med nya kontakten, men det finns ju en risk att de ändra utförandet. Kommer de givarna du hittar från samma årsmodell?

Du kan söka runt lite på nätet, samma låda satt ju i diverse Toyota från samma tid, hittar du toyotas reservdelsnummer finns kanske delen på ebay.

Jag tycker inte det låter som att lamdan skulle börja funka av att man varmkör ordentligt. Det låter mer som dålig katt. Vad var det för värden som var svåra att få igenom innan den var varmkörd? Drar den någon olja?

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]