Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av alexbenhard
Hejsan!

Köpte mig nyligen en Volvo 740 i fint skick.
Den har fungerat jättebra fram till förra fredagen.

När jag skulle hem från jobbet så startade den inte.
Fick skjuts hem av en kollega och hämtade verktygslådan, och åkte tillbaka till jobbet.
Testade först att starta och då hoppade den igång direkt trots att jag 30 minuter tidigare malde på starten i säkert 1 minut.
Dagen efter startade den efter cirka 5-10 sekunder och går jämnt och fint på alla cylindrar, på söndagen så startade den först efter cirka en minut men gick även då jämnt och fint.
I måndags när det var dags att jobba igen så startar aset inte alls, försökte i över en minut utan resultat.

Har idag undersökt lite och kommit fram till att inte har någon gnista och stiften är helt torra trots att jag kört den cirka 30 sekunder på starten.
Den startar inte på startgas.

Jag har bytt bränslepumpsrelä och rotor.
Stiften är inte gamla och ser fina ut.
Har plockat ut tändningsboxen och kikat lite men är ingen expert på elektronik direkt så kan inte säga om något är fel på den.

Vad kan felet vara?

Mvh. Alex
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver inte vilken motor du har, men jag gissar på en B230E med K-Jetronic mekanisk bränsleinsprutning. Det sitter en gummibälg mellan insuget och "bränslefördelaren". Under bälgen sitter en skiva som ska röra sig proportionellt med den insugna luften och öppnar för mer bränsle. När man manuellt "öppnar" skivan ska det höras ett svagt väsande. Det är bensin som sprutas i i motorn. Hörs det inget är det fel på bensintillförseln. Det sitter en Hallgivare i tänd. fördelaren som kan strula också. På senare modeller styr den både "bensin och gnista", vet inte (någon annan vet kanske) om den styr bensinpumpen på K-Jetronic också. K-Jertonic är "kända" för att lätt "sura ner sig" så är stiften torra så lär det vara problem med bensintillförseln.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
När du "kör" på starten bygger bensinpumpen upp ett tryck som är kvar ett tag, vissa modeller (tror B230E ska vara så) räcker det att slå på tändningen så går pumparna igång (sitter en "förpump" i tanken också) någon sekund, sedan går dom igång när motorn "går runt. Så kan du dra lite i skivan så ska det höras. Det ska vara ett lätt motstånd, men det får inte kärva någonstans och den ska gå lätt tillbaka. Bensinen i bränslefördelaren "dämpar" rörelsen, så är där ingen bensin är det inget motstånd när man "rör den". Det är några år sedan jag jobbade med K-Jetronic, men jag har för mig att skivan går uppåt på Volvo. Jobbade en del med Mercedes V8-or på -70-talet och där går nämligen skivan neråt. Om ja nu kommer ihåg rätt....

Mvh
Lennart
av alexbenhard
Jag har nu undersökt vidare och kommit fram till att bensinpumpen inte skickar fram något bränsle.
Jag har fortfarande ingen gnista.
Har nu bytt fördelare till en begagnad som satt i min andra bil som fungerar.
Har inte gjort särskilt mycket mer.

Vad finns det i en 1986 Volvo 740 GLE med B230E som styr både bränsle och tändning?

Jag har en 1988a 740 GLE som som jag kan låna delar ifrån så det kostar mig ingenting att testa...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det skall väl sitta ett GRÖNT bränslerelä i reläboxen, det kan vara boven.

Mvh GK
av Gelis
Sitter det vevaxelgivare på den där? Om ja så kan det vara den som spökar. Den styr tändningen och tändningen styr bränslepumpen. Uteblir signalen från tändningen så hoppar bara pumpen igång någon sekund i startögonblicket.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad jag vet sitter det en hallgivare i fördelaren. Men å andra sidan är den ju känd för att spöka.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Frrla
740 har väll en den givaren mot svänghjulet i överkant mellan motor och låda? om inte så är de givaren (beroende på modell, som har samma funktion som den till svänghjulet) i fördelaren som är kass.

Fungerar den inte som den ska så slutar ju både bränsle och gnista att fungera.

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]