Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av esso
Jag har en 945 ltt 97a.Tomgången varierar, det har hänt att motorn stannar. Tänkte därför justera. Jag har Haynes handb. 91-96. Där står 4A¤7/32 ´kläm ihop slang till till styrventil, varvet bör då sjunka till under 500 rpm, såvida inte motorn stannar helt.Om så är fallet fallet är den grundläggande tomgången tillfredställande´. Ska man tolka det så att det är rätt om motorn stannar när man klämmer slangen det gör nämligen min.
Användarvisningsbild
av lilleman
hej jag har 2-volvos och dem stannar båda2 när man klämmer slangarna prova rengöra tomgångsmotornmvh/roger :)
av esso
Tack för svaret. Jag har sprejat rent tomgångsmotorn och sedan dess har motorn i alla fall inte stannat, men jag tänkte ställa in tomg. enligt Heydes handb, det var då jag fann denna information förvillande. Är det någon skillnad på inställning på mellan ltt och sugmotor?
Användarvisningsbild
av lilleman
skulle tro att det är sammamvh/roger :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Grundtomgången skall ligga runt 500 rpm. För att få så exakt som möjligt, bör man plugga slangen till tomgångsventilen då man gör justeringen! Klämman läcker alltid lite...vilket ger fel värde!

Det är väldigt viktigt att spjällhuset är helt rent (invändigt) då justeringen görs och att spjällkontakten är kortsluten i tomgångsläget. :)
av esso
Jaha, spjällkontakten kortsluten är det när man har passerat "klicket" som nog måste vara väldigt svagt på min bil för jag hör det inte.Blir det samma sak om man tar bort kontakten.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jaha, spjällkontakten kortsluten är det när man har passerat "klicket" som nog måste vara väldigt svagt på min bil för jag hör det inte.Blir det samma sak om man tar bort kontakten.
Nja...Kontakten har tre stift, vid tomgång (orörd gaspedal) är det mittre och ett av dom yttre stiften kortslutna (minns inte vilket yttre stift).
Vid fullgas (kickdown) är det mittre och det andra "yttre" stiftet kortslutet.

Att du inte hör något klick, innebär med största sannolikhet att spjällhuset är så smutsigt att spjälet inte går igen tillräckligt...men samtidigt säger du att tomgångsmotorn funkar efter rengöring. Detta märker du enklast genom att låta bilen jobba sig upp för en brant backe med en låg växel på tomgång. Tomgångsmotorn skall då hålla varvtalet på 750 rpm.

När Spjällhuskontakten är kortsluten vid tomgång så aktiveras tomgångsmotorn och vid gaspådrag så släpper "kortslutningen i kontakten och tomgångsmotorn inaktiveras.

Tar du bort kontakten så vet inte styrenheten vilket läge spjället har, vilket leder systemet på villovägar... :wink: [/quote]
av esso
Tack för svaret! Men jag har lossat skruvarna till kontakten och vridit den utan att höra något klick. Men skall prova en backtest i morgon.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det