Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Erikdå
Hejsan, lånade ut bilen till en kompis för några dagar sedan och då helt plötsligt hade han inge ström i bilen. Den gick igång när vi rullstartade den men startmotorn var helt veck, bytte startmotorn å den drog runt men bilen startade inte. Kollade sedan om den hade gnista vilket den inte hade samt märkte att stiftena var torra så kollade om spridarna funkade vilket dom inte gjorde. Misstänkte då bränslepumpen så tog ett batteri och kopplade upp det direkt på kontakten till pumpen och den pumpade bra, men hör inge ljud när jag vrider på nyckeln att pumpen pumpar. Bytt bränslerelä, hallgivaren vid sprängkåpan å startrelä, nån som har haft något liknande problem skulle vara tacksam för svar. Det är en 98 med turbo.
av Rådlös
Har du läst ut några felkoder?
Eftersom du kunde rullstarta bilen så var det inget fel på vevaxelgivare (det du kallar hallgivaren, men den heter vevaxelgivare på din modell). Om den hade varit trasig hade du inte fått gnista eller bränsle oavsett hur du hade försökt starta.
Men kolla upp felkoder.
Har du provat med ett garanterat fräscht batteri? Jag har varit med om att batteriet har orkat dra runt startmotorn med hyfsat god fart, men inte gett nog med spänning för att elektroniken skulle fungera. För mig löstes det hela med ett fräscht batteri.
av NilsO
Ja, börja med batteriet.

Om den alltid går lätt att rulla igång men inte går att starta med nyckel trots att startmotorn går runt och batteriet är friskt så är det vanligaste felet i tändningslåset.

Vad gäller felkoder så strunta i det tills vidare. Det är inte särskilt meningsfullt att läsa ut felkoder på 940 när de inte startar, det finns inte direkt några felkoder som är relaterade till startproblem. (På årsmodell 96–98 behöver man ju dessutom en speciell läsare vilket gör det lite bökigt.)
av Erikdå
Testade att rullstarta efter bytet av startmotor, men ingen lycka där. Får kolla tändningslåset men allt annat funkar, några tips på vad man ska leta efter i tändningslåset? Batteriet har 12.9v så borde ju räcka
Tyvärr säger inte tomgångsspänningen någonting om vilken spänning batteriet ger när du försöker starta.

Jag hade som sagt börjat med att prova ett garanterat fräscht batteri (eller i andra hand startkablar från ett garanterat fräscht batteri).

Men om bilen inte går att rullstarta så minskar sannolikheten att det är batteriproblem.
av NilsO
Den ska gå någon sekund när man vrider nyckeln till läge II. Sedan ska den gå hela tiden när man kör på startmotorn.

(Men om det inte heller finns gnista så är det knappast bränslepumpen det är fel på.)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]