Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av w300i
Hej!

Har problem med min 940 som ska in på besiktning imorn. Det är så att det låter rätt ordentligt så fort man kommer upp i fart,låter ungefär som när ett hjullager är påväg att ge upp. Det maler liksom,riktigt dovt och irriterande ljud. Det följer hastigheten då det blir högre och högre ju högre fart man har. Jag provade att palla upp bakänden på bilen i garaget och startade och körde på 3an,och märkte då även att när man gasar upp och släpper gasen så låter det nästan som när en bil med öppen dumpventil kvittrar till när luften studsar tillbaka mot impellerna i turbon.

Alla 4 bromsar är igenomgångna och uppsmörjda,finns inget glapp i hjullagrena och inget missljud när man snurrar på nåt av hjulena när bilen står i garaget utan växel i,utan det det här ljudet verkar bara uppstå under belastning.

Fick tips om att kolla stödlagret,och visst,själva gummihållaren var tvärslut så kardan glappade rätt ordentligt. Men inget ljud i själva lagret,och det gick inte tungt att snurra på det heller,så här bör ju endast vibrationer komma ifrån.

Ska ända prova att byta stödlagret ikväll,och passa på att kolla knutkorset bak på kardan vid bakaxeln,men sen har jag slut på idéer. Kan det vara växellådan som viner?

Tack på förhand :)
av NilsO
Växellådan (och motorn) är elastiskt upphängd, så ljud från växellådan fortplantar sig inget vidare till karossen. När växellådan "viner" är det mer en eller flera klara toner man menar. Det ska nog vara ett rätt allvarligt fel i växellådan innan det dånar på samma sätt som från ett hjullager.

Hjullager fram är ju nog ändå det man först tänker... Har du tur så är det en van besiktningsman, de brukar kunna hitta sådant.
Användarvisningsbild
av lennarte
Pinjonglagren i bakaxeln?? om du "rycker" upp och ner i kardanstången längst bak vid bakaxeln, det ska inre glappa alls. Oljeläck (alltså för lite olja) från balaxeln kan orsaka detta. Hjullager (antingen det är fram eller bak) brukar ändra sig om man svänger. Prova på en rak väg att köra lite zick-zack och lyssna om det ändrar sig. Behöver inte vara "stora svängar" men helst ganska lite (eller ingen) trafik. Har varit med om att lagret på kardanstången stannat så det snurrade i gummit utan allt för stort "oväsen", dock blev det vibrationer då.
Angående besiktningen, det är rätt som "NilsO" skriver. Förr hade dom en maskin som "spann fart" på hjulen, då avslöjades dåliga hjullager direkt, men så gör dom inte längre. I alla fall inte på alla ställen, dom gjorde det i lastbilshallen när jag besiktigade både Volvon och båttrailern (boggie) senast.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av w300i
lennarte skrev:Pinjonglagren i bakaxeln?? om du "rycker" upp och ner i kardanstången längst bak vid bakaxeln, det ska inre glappa alls. Oljeläck (alltså för lite olja) från balaxeln kan orsaka detta. Hjullager (antingen det är fram eller bak) brukar ändra sig om man svänger. Prova på en rak väg att köra lite zick-zack och lyssna om det ändrar sig. Behöver inte vara "stora svängar" men helst ganska lite (eller ingen) trafik. Har varit med om att lagret på kardanstången stannat så det snurrade i gummit utan allt för stort "oväsen", dock blev det vibrationer då.
Angående besiktningen, det är rätt som "NilsO" skriver. förr hade dom en maskin som "spann fart" på hjulen, då avslöjades dåliga hjullager direkt, men så gör dom inte längre. I alla fall inte på alla ställen, dom gjorde det i lastbilshallen när jag besiktigade både Volvon och båttrailern (boggie) senast.

Mvh
Lennart
Ska prova rycka tag i bakre kardan ikväll när jag ska byta stödlagret.

Angående hjullager,så har jag provat zick zack köra men det låter likadant ändå hur man än svänger. Och som sagt,hissar man upp bilen och snurrar på hjulen så är det inga missljud alls,och inga glapp heller.

Det konstiga är ju framförallt att detta bara kommit helt plötsligt,då förra ägaren körde den för ca 3 månader sen så var det inga oljud alls,sen ställde han undan den tills nu när jag köpte den och direkt när jag körde hem den så hördes detta malande ljud.
av Rådlös
Utan att påstå att det är något lagerfel eller liknande i just det här fallet, så kan det uppstå korrosionsskador när något står oanvänt en längre tid. Man kan t.ex tänka sig skador i lagerbanor. Det kan vara en möjlighet eller förklaring.
av w300i
Stödlagret bytt,gick smärtfritt faktiskt :) Vart dock inget bättre utav det. Ryckte som en dåre i bakre kardan också men inte de minsta glapp där.

Därimot märkte jag faktiskt nu att när man kör i lite högre fart,när det maler och man svänger åt höger så låter det extra högt. Kan det vara ett hjullager då iallafall? Styrväxeln verkar också läka igenom vid damaskerna på inre styrlederna,kan det vara nåt där inne kanske som låter?
Användarvisningsbild
av lennarte
Just bakhjulslager är svåra att konstatera utan att "plocka isär", men en av delarna i felsökningen är ju att det ändrar ljud när man svänger. Framhjulen kan man lättare "konstatera" genom att snurra och lyssna, bak går inte det p.g.a differensialen. Det är inte så förskräckligt mycket jobb att "plocka ut" drivaxel, men man bör ha tillgång till en verkstad press för att byta själva lagret.

Mvh
Lennart
av w300i
lennarte skrev:Just bakhjulslager är svåra att konstatera utan att "plocka isär", men en av delarna i felsökningen är ju att det ändrar ljud när man svänger. Framhjulen kan man lättare "konstatera" genom att snurra och lyssna, bak går inte det p.g.a differensialen. Det är inte så förskräckligt mycket jobb att "plocka ut" drivaxel, men man bör ha tillgång till en verkstad press för att byta själva lagret.

Mvh
Lennart
Får se vad dom säger på besiktningen imorn,tänkte be dom kika extra noga så man får veta vad det är för fel. Är det ett bakhjulslager så har jag koll på hur det går till vid byte då jag haft ur ett antal drivaxlar ur tidigare bilar när jag bytt bromssköldar eftersom man måste lossa på plåten som håller fast drivaxeln. Dock brukar ju de fyra bultarna som håller den vara ett helvete att lossa på utan värme men det ska nog lösa sig.

Tack för alla tips,nu hinner jag inte kolla nå ner på bilen,utan jag får som sagt se vad besiktningen har att säga imornbitti.
av w300i
Ja då har man varit på besiktningen. Besiktningsmannen konstaterade att hjullagret vänster fram är slut och måste bytas,han sa att det kändes rejält om man höll handen på fjädern att det vibrerade där. Sen så var där ett rasslande ljud från höger bakhjul,där misstänkte han nåt annat än hjullagret. Det var även höger bak som handbromsen inte släppte riktigt och tog dåligt på bromstestaren. Men handbromsen brukar väl inte ge ett rasslande ljud? Besiktningsmannen trodde det var i bakaxeln det lät.

Ska plocka ner höger sida igen för tredje gången och kolla,sen ska jag byta hjullagret vänster fram.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]