- fre 19 feb 2016, 19:23
#1050112
Hej!
Övertog för några månader sedan en 945 som drar ur batteriet på ett par dar, om jag inte lyfter av kabeln från batteripolen. Har vid ett tillfälle mätt med multimeter mellan batteripol och kabel och då fick jag strömförbrukningen till 0,23 A. Vet inte om det är högt men om jag inte räknat fel så borde bilen kunna klara att stå med den förbrukningen i en dryg vecka iallafall, utan problem. Vid detta tillfälle ryckte vi även en säkring i taget och kom fram till att säkring 5 var den som förbrukade den här elen. Säkring 5 = klocka, innerbelysning, dörrar mm. Kan inte se att någotdera står och lyser, och dörrbelysningen slocknar när jag stänger dörrarna. Känns alltså inte som en klockren träff, det här med belysningen. Och klockan ska väl bilen klara...
Men häromdagen hände något som jag har funderat lite på: Det är så här att centrallåset inte fungerar på bilen. Varför vet jag inte, men det går ju bra att använda nyckel... När jag en dag utanför affären skulle låsa upp bagageluckan så "brummade" det inne i dörren. Det slutade efter en stund. Men min fundering är om det kan vara centrallåset som ligger och drar tjuvström? Det skulle isåfall stämma överens med min känsla att det bara händer "ibland", kanske i samband med att jag låst/låst upp baggagedörren?
Min fråga är därför: Kan jag på ett enkelt sätt "disabla" centerallåsen? På säkringen (nr 2) ligger ju några andra funktioner som kan vara bra att ha, som t ex varningsblinkers, så jag vill inte gärna bara rycka den säkringen. Har försökt googla mig fram till var centrallåsreläet sitter, utan att lyckas, frågan är om man kan rycka det så länge och se om det blir någon förändring. Jag vill ju gärna laga centrallåset så småningom, men tänkte ta det till sommaren eftersom jag inte har garage :)
Tacksam för all input eller glada tillrop i allmänhet :) Annars får ni ha en trevlig kväll!
Övertog för några månader sedan en 945 som drar ur batteriet på ett par dar, om jag inte lyfter av kabeln från batteripolen. Har vid ett tillfälle mätt med multimeter mellan batteripol och kabel och då fick jag strömförbrukningen till 0,23 A. Vet inte om det är högt men om jag inte räknat fel så borde bilen kunna klara att stå med den förbrukningen i en dryg vecka iallafall, utan problem. Vid detta tillfälle ryckte vi även en säkring i taget och kom fram till att säkring 5 var den som förbrukade den här elen. Säkring 5 = klocka, innerbelysning, dörrar mm. Kan inte se att någotdera står och lyser, och dörrbelysningen slocknar när jag stänger dörrarna. Känns alltså inte som en klockren träff, det här med belysningen. Och klockan ska väl bilen klara...
Men häromdagen hände något som jag har funderat lite på: Det är så här att centrallåset inte fungerar på bilen. Varför vet jag inte, men det går ju bra att använda nyckel... När jag en dag utanför affären skulle låsa upp bagageluckan så "brummade" det inne i dörren. Det slutade efter en stund. Men min fundering är om det kan vara centrallåset som ligger och drar tjuvström? Det skulle isåfall stämma överens med min känsla att det bara händer "ibland", kanske i samband med att jag låst/låst upp baggagedörren?
Min fråga är därför: Kan jag på ett enkelt sätt "disabla" centerallåsen? På säkringen (nr 2) ligger ju några andra funktioner som kan vara bra att ha, som t ex varningsblinkers, så jag vill inte gärna bara rycka den säkringen. Har försökt googla mig fram till var centrallåsreläet sitter, utan att lyckas, frågan är om man kan rycka det så länge och se om det blir någon förändring. Jag vill ju gärna laga centrallåset så småningom, men tänkte ta det till sommaren eftersom jag inte har garage :)
Tacksam för all input eller glada tillrop i allmänhet :) Annars får ni ha en trevlig kväll!