Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Soulfly
Hejsan. skall koppla in ett MS2 till en 16v rödblockare (B234F) och undrade bara vad det är för givare på motorn.

Oljetryck? oljetemp? Vattentemp?

Knacksensor vet jag. Men behöver lite info om vad som verkligen sitter där så man kan plugga på om hur det skall kopplas för att funka med MS systemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns ju givare för vattentempen, både till bränsle och tänd. boxarna (gemensam 2-polig). Sitter under insuget mellan 1-ans och 2-ans cylindrar(små flata stift). + en till tempgivaren i instrumentet (runda stift). Knacksensorn sitter vid 3-ans cylinder. Oljetrycksgivare finns (vid oljefiltret), men den är ju "rak" d.v.s av eller på, så man kan inte mäta oljetrycket bara se om det finns eller inte. Temp. givare för oljetemp. finns dock inte. Biltemas adapter för oljekylare har uttag för flera olika givare, det kanske behövs oljekylare om du ska ha ett sådant insprutningssystem...... :roll: Sedan finns givare för gasspjället (tomgång och fullgas) och en givare på svänghjulet för att indikera var på varvet motorn befinner sig. Och givetvis en syresensor (Lambdasond). Tror inte jag glömt något. Har jag det kommer det någon som kompletterar.

Mvh
Lennart
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]