Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kungredansomung
#1042638
Hejsan, min turbo ligger på -2 i vacuum på tomgång. Med gamla turbon låg den på -6 till -8, minns inte riktigt. Hur gör jag för att få tillbaka de som de va med gamla? Tacksam för svar. Mvh
av kungredansomung
#1042642
White skrev:Du menar alltså -0,2 bar nu och -0,6 till -0,8 innan? Båda mina 945ltt ligger på -0,7 till -0,8 bar på tomgång. Du har inte en vacuumläcka någonstans?
Det va de jag trodde att de var först, så böt alla slangar förutom slangen från t-korset till laddtrycksmätaren då de kändes onödigt. Men kan de ha med saken att göra tror du? Eller vad kan annars ha gått fel när jag böt?
av kungredansomung
#1042781
White skrev:Du har väl inte kopplat mätaren på vacuumslangen till vevhusventilationen (den tunna slangen mellan oljefällan och insuget)?
Ingen aning då den var inkopplad när jag köpte bilen. Ska kika på det!
av kungredansomung
#1042860
White skrev:Du skriver med nya turbon!? Du har alltså nyligen bytt turbo och det blev såhär efter bytet?
Precis, har bytt till en annan orginal. Allt ser exakt lika ut som innan, ställbar wastegate på båda om de kan ha me nått att göra.
Användarvisningsbild
av White
#1042912
Nej, alltså wastegateklockan har inget med vacuum att göra. Dåligt vacuum på tomgång tyder på en otät maskin på någotvis. Det jag funderar över är om någon
vacuumslang hamnat fel/spruckit vid turbobytet? En maskin blir ju inte otät internt av ett turbobyte, så du borde kunna hitta felet vid någon slang eller packning.
av NilsO
#1042919
Jag håller inte riktigt med om att en vakuumläcka ger lågt tomgångsvakuum (även om det står så i en del handböcker och på nätet). Det kan kanske vara så på förgasarmotorer, men inte på motorer med insprutning.

Om motorn drar såpass mycket tjuvluft att det skulle påverka vakuum på tomgång, så skulle också tomgången stiga. Men med det stiger också vakuum, så det blir liksom självreglerande. Man kan prova det genom att varva upp motorn sakta utan belastning – vakuum hålls ganska konstant.

Vad som däremot ger lågt tomgångsvakuum är om avgassystemet är igensatt, t ex katalysatorn eller någon ljuddämpare. Kanske kan det också bli så om man monterat en turbo som kärvat ihop eller något... det vet jag inte. Om kamaxeln står fel får man också lågt tomgångsvakuum. Men allt det märks såklart också på att bilen inte går så bra.
Användarvisningsbild
av White
#1042921
Jasså tätt avgassystem ger också lågt tomgångsvacuum, det visste jag faktiskt inte. Jo, kanske kamremmen har kuggat över så kammen står fel?
Är jäkligt svårt att sätta fingret exakt på vad det är som orsakar sådana här problem, men att något hänt efter turbobytet är ju helt klart med sådana skillnader i vacuum.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]