Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av liamniiilsson
Hej, jag har en volvo 745-91, alltså regina systemet som bara har en bränslepump och den är i tanken. Den har av någon lustig anledning förmåga att gå sönder hela tiden om och om igen. Tror att jag har bytt 4 gånger nu och börjar bli trött på att slösa massor av pengar för att kunna köra i en vecka eller två. Undrar om någon här vet vad orsaken kan vara. Tack på förhand :)
av rid54
Med en sådan åtgång på pumpar skulle nog jag försöka fastställa vad det är som "går sönder". Dvs är det fel i motorn (en vanlig elmotor om jag fattat det rätt), eller i själva pumpen. Det kan ju vara nåt med silen till sugröret, att den är sönder och det sugs in partiklar som skadar pumpen, som ett exempel.
av volvo244gle
Samma tillverkare? Kan ju vara en dålig batch eller bara riktigt usel kvalité på pumparna.

Dåligt bränsle, partiklar som sagt, att pumpen måste jobba mot alldeles för högt tryck..
Så många fler anledningar kan jag inte komma på. ??:-/

Normalt sett så håller en bränslepump +30.000 mil, eller x antal drifttimmar rättare sagt.
av NilsO
Har det varit nya eller begagnade pumpar? Just den modellen brukar ju gå sönder, kanske oftare än vad tankpumparna på lite senare 940 gjorde. Så om det varit begagnade pumpar är det kanske inte så konstigt ändå.

Om det varit nya pumpar så måste du ju reklamera dem.

Det sitter ju ett filter på pumpen, en liten påse av finmaskigt nät. Har du bytt ut den?
För jag kan ju ha kört med en pump i 2-3 veckor O sen bara helt plötsligt lägger den av så måste den ersättas, tänkte om det kunde ha med elen att göra men det ända jag har gjort är att dra en ny jord
av sicnarf
Tycker verkligen synd om dig. Men om jag vore dig så hade jag efter andra bytet satt tillbaka den första trasiga original pumpen och bogserat den till Mekonomen eller nån som lämnar garanti på jobbet. Mekonomen ger 3 års garanti på jobbet! Kanske inte för sent ännu istället för att chansa igen. Du ska inte tala om för de om dina äventyr med alla pumpbyten, för då blir det problem kanske med garantin.
av volvo244gle
Har du provkört de trasiga pumparna utanför bilen och konstaterat att de verkligen är kass?
Att fyra eller så pumpar, nya som beg, skulle lägga av är helt otroligt, och inte speciellt kul heller kan jag tänka.

Tittar man på elektriska problem så är det trots att väldigt vanligt att bränslepumpsrelät börjar glappa. Kabelbrott kan också ställa till det, men underligt att det kan fungera en vecka eller två innan ett sådant problem återkommer.

Vad har bilen haft för symptom när problemen uppstått?
Tvärdör den bara eller börjar den rycka innan? Låter det illa om pumpen?
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]