Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1040614
Hej. När det är minusgrader ute så blir den sur, (blöta tändstift) och vägrar starta, Byter jag till nya stift så startar den direkt om man ger fullgas. Provat byta tändmodulen då det kan bli samma fenomen om den är defekt, men det blev ingen skillnad..
Relä till pump + relä till spridarna är bytt, men dom borde inte göra stiften sura. Gnista finns. Känns som den får full choke för länge.
Tack på förhand för några bra tips

Med vänlig hälsning P.G
#1041568
Har du "A", "E", "F" eller turbomotor?? Det är olika system på dom. "E" motorn kan vara väldigt "känslig". Styrtrycksventil, mängdmätare?? När den blir gammal och seg (sliten) så får motorn mer bränsle, Du skriver "spridarrelä", då borde det vara en "F" motor, Tempgivare till bränsleboxen??. Det skiljer på tidig och sen -88-a (-88A eller -88B) Går inte att ta fel givare. Har du 16V motorn är det samma.
Mvh
Lennart
#1042351
Är det någon manuell choke på en 740 1990 med 116 hk? antar att det är B230F?
#1042466
VolvoLarry skrev:Är det någon manuell choke på en 740 1990 med 116 hk? antar att det är B230F
Manuell choke försvann när bilarna fick katalysator (lagkrav 1989-01-01), Innan dess var det "A"-motorn som har choke (förgasare), alla andra modeller har insprutning av olika slag. Det fanns en "K" motor också, men den har automatisk choke och "försvann" som -88 års modell också.

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]