Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rez0lute
Tjenare, som sagt äger jag en Volvo 744 B230k -87 med 28000mil på mätarn ! bilen är väldigt fräsch, och senaste åren var den sommarkörd utav en äldre dam.. nog om det, jag fick köpa bilen för 3000kr.. tänkte hah KAP! tog och köpte direkt.. :) (november nångång)

iallafall, första 2 veckorna gick bilen hur bra som helst, inga problem med den alls förutom att batteriet var dåligt, som jag bytte... problemen börja komma där efter, först hackade bilen till nån gång under körning men det var inget mer med det (Varvtalsmätaren gick ner litegrann och snabbt tillbaka). Veckan därefter, så gjorde den likadant, men också började den att självdö.. men märkte att den bara höll på så om jag kallstarta utan värmare och körde typ direkt, när motorvärmarn hade suttit i så gick den perfekt.. så jag körde med motorvärmare helt enkelt så fungerade bilen.. Nu till det stora, en morgon när jag var påväg till jobbet så hade jag inte motorvärmaren i, jag starta bilen på morgonen, lät den gå 15-20minuter sen tog jag några varv på byn för att kolla om den fungerade, (så att den inte skulle dö mitt ute i skogen) bilen gick som den skulle, när jag väl åkte till jobbet, så börja den rycka på varv, hosta och dö.. fick inte igång den efter det... tänkte på de vanligaste felen, så jag bytte fördelarlock, rotor, tändspole, tändstift... gick ändå ej igång.. märkte då att tändmodulen som sitter på vänstra väggen i motorutrymmet låg lös och inte fastskruvad till väggen, skruvade fast den, men inget hände.. så jag tog loss den (sitter kvar i väggen) och kopplade på en annanm från polarens 740, magiskt så startade bilen även fast den icke var fastskruvad.. (den nya ligger mot plåten, DEN GAMLA sitter kvar i väggen).. i vilket fall så startar bilen perfekt, och går på 1200varv när den "autochokear" kan gasa och köra, men så fort den blir varm så börjar den att rycka hosta och dö, blir svårstarad då.
HJÄLP. kan gamla tändmodulen ha nåt med saken att göra, att den faktiskt sitter kvar i väggen? kom med nå idér och hjälp mig laga PÄRLAN..
ps. jag vet att b230k är skitmotor, tänkte faktiskt inte ens på vad det var för motor när jag köpte den (första gamla-volvon jag äger)
TACK. :oops: :oops: :oops:
av Arne
Har du inga kablar anslutna till den gamla tändmodulen så påverkar den ingenting. Du bör skruva fast den tändmodul som du använder på sitt rätta ställe, den blir nämilgen varm och värmen leds inte bort om den hänger lös och kommer att paja medtiden.

Kolla upp alla slangar runt förgasaren också, det kan mycket väl vara bränslerelaterat fel på din bil. Förgasren på B230 K är ingen rolig historia.
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]