Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Mitt batteri är nu inne på sin 11:e vinter! Tycker det är häpnadsväckande bra, eftersom jag aldrig haft ett batteri som tjänat så länge. Kör för det mesta korta sträckor om 1-2 km. Fulladdar batteriet med batteriladdare 1 gg i månaden vintertid, annars inte. Dessutom har jag alltid varit noga med batterivattnet. Nu tänkte jag höra med er andra. Hur länge har ni kört med era batterier som längst (eller kortast) innan det lagt av?

Mitt batteri sitter i en 940 -92:a med drygt 35.000 mil på mätaren. Bilen har alltid stått under bar himmel.
Antalet laddningscykler som ett batteri klarar korrelerar starkt till hur mycket det laddas ur i varje cykel. Så ser man till att ladda upp batteriet utan att ladda ur det för mycket kan det hålla läänge.

Min första 240 hade ett "inte nytt" batteri när jag köpte den, sedan körde jag 7 år utan att det märket att batteriet var sämre. Under den tiden lät jag bilen så tre vintrar och laddade endast innan jag startade på våren (tog av pluskabeln dock). Jag hade även ett diodhaveri i generatorn en gång och tog mig hem (sista biten 30 km/h på tvåan eftersom det var allt som bränslepumpen orkade) och hade då 6 volt över polerna när jag kom hem. Var K-jet på den så den behövdes knappt någon ström för att gå ska tilläggas.
Hej!

Vet farsgubben körde en Volvo 144 med ett Tudor batteri som höll i 11 år. Tidigt 80 tal. Ingen motorvärmare. Mins att när han köpte
nytt batteri så berättade han om sitt gamla på verkstan men dem sa bara "javisst" "sure" typ.
Vet också att han var noga med att ladda batteriet lite nu och då på vintern.
Höll också motorn i trim så att den var lättstartat utan behöva nöta på batteriet + 3 mil till jobbet gör ju sitt.
Men det var då det. En ny bil i dag med allt lull lull och även om du laddar det ofta så tror jag du får
vara riktigt nöjd om det håller 4-5 år. Visst kan du köra längre med motorvärmare och så. Men när tempen kryper ned mot -20> och du har glömt knyta fast bilen då skiljs agnarna från vetet.

MVH.R.
Bytte batteri på frugans Passat i höstas, bara för ren säkerhet. Vill inte gärna hon ska bli stående någonstans. Hon har startkablar liggandes och hon vet hur dom ska användas,, hon har hjälpt "folk" som behövt hjälp. Bilen är en VW Passat 1,8T -04, tillverkad dec. -03 och batteriet byttes okt. -14. Det var absolut inget (märkbart) fel på det, så det hade säkert funkat den vintern också. Hennes förrförra bil, en VW Passat GL -87 bytte jag batteri på när jag sålde den -00, och det var bara för att vara säker på att det skulle funka. Nytt batteri är en billig försäkring för att få nöjda kunder. Finns nog inget värre än att ha köpt en "ny" bil och så startarden inte morronen efter. Så nog kan batiterier bli gamla alltid. Hennes förra bil, en VW Passat -96 tyckte vi aldrig riktigt om. Hade den bara något år. Tvärställd motor... ??:-/ En motor ska sitta på längden. :lol:

Mvh
Lennart
Vi hade en amazon med ett redan då ganska gammalt OK batteri och när vi skulle flytta på den bilen efter att den stått i två år så märkte vi att batteriet vart kvarglömt i bilen. Bara på skoj vred vi om nyckeln och B20in small igång utan några större protester :)

Batteriet var nog en bit över 10 år när en cell dog så den orkade två varv på startmotorn innan strömmen var slut (men bilen startade alltid på andra varvet)
sicnarf skrev:Kör du bara 1-2 km Yaniz? Bättre du går kanske eller cyklar för hälsans skull. Både bilen och du skulle tjäna på det.
Du har alldeles rätt, sicnarf! Jag får ursäkta mina korta körsträckor med följande förklaring: jag har fyra barn och bor som jag bor och då blir det som det blir; hade jag inte haft fyra barn och inte bott som jag bor, så hade det inte blivit som det är ...
Hade en Volvo 740 GLE -88 där originalbatteriet höll 11 år, misstänker att det var kylan som tog ihjäl det batteriet då det var -50 i några dagar just den vintern, batteriet ville inte ha laddning mera...

Hade en V70 2001 där originalbatteriet höll i 8 år, slutade med att batteriladdaren fick stå ansluten hela tiden även under sommaren.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]