Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Eric98
Tjenare har en Volvo 744 och har fått problem med mitt mätarhus.
1. Tankmätare, Den visar men visar inte rätt, När mätare står på reserv så är den full och när den står på mitten så är den helt tom.

2. Hastighetsmätaren, Den är helt död har inte rört sig överhuvudtaget i min ägo.

3. Varvmätaren, Den visar utslag men när jag ligger på 2000rpm så visar mätaren kanske 1000-1500rpm.

Någon som har vetskap om vad felet kan vara? Har ett extra mätarhus som jag fick med när jag köpte den.

Mvh Eric
Vad är det för årsmodell på bilen?
Eric98 skrev: 1. Tankmätare, Den visar men visar inte rätt, När mätare står på reserv så är den full och när den står på mitten så är den helt tom.
Det felet kan nog nästan bara uppstå om man parar ihop fel mätarhus med fel tankarmatur (dvs nivågivaren i tanken). Volvo ändrade "håll" på tankmätarna jag tror mellan årsmodell 1990 och 1991, så om man t ex tar en tankarmatur från en senare bil och sätter i en tidigare 740 blir det så. Samma om man sätter i fel tankmätare, tror jag.
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]