Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag fick underkänt på denna på besiktningen, Stötdämpare (5.3.2) fram vänster dämpverkan otillräcklig

Jag har lite olika funderingar hur långt tid det kan ta, hur svårt och vad som kan gå sönder osv. då jag måste byta den utomhus medans det finns dagsljus. Jag undrar också om något mer måste bytas och om en framvagnsinställning är nödvändig eller om jag kan göra detta längre fram?
White skrev:Jag hade bytt fjäderbenslagring när jag ändå hade haft det nere. En framvagnsinställning är ju helt klart att rekommendera. :)
Besiktningsmannen upplyste mig om att inre styrlederna var usla så jag skulle vilja byta det senare när jag har garageutrymme eller finare väder...

vad kostar billigaste respektive dyraste framvagnsinställning?
Det finns några vägar att gå, mest beroende på vad verktyg du har. Fjäderspännare för att spänna ihop fjädern är ett måste, med proffsgrejer så kan du byta på en timme om du gjort det innan, enklare grejer så kan det ta hela dagen om man är ovan. På 700 är det "fasta lägen" i fjädertornet, men märk en av skruvarna och var den sitter så kommer det på samma ställe igen. Sedan får man ju spänna ihop fjädern så den sitter lös, lossa centrummuttern i övre tallriken. Mycket, mycket enklare med en mutterdragare. Sedan kan man oftast "fälla ut" hela fjäderbenetutan att lossa något i nedre änden, ha bara koll på bromsslangar och P-änden så det inte "drar" i framför allt bromsslangarna. Se till att bilen är ordentligt upphissad och pallad redan från början så du inte behöver hissa upp mer när du ska "fälla ut" fjäderbenet. Efter att ha lyft bort den övre tallriken och fjädern så sitter stötdämparen fast i röret med en stor mutter som du får loss med en ordentlig polygrip eller rörtång. Inget direkt svårt jobb, men det är många moment som ska stämma och en "ihopklämd" fjäder är ingen "leksak, använder du "vanliga enkla" klämmor bör man ha 3 st av denna typen,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017004/ i alla fall måste man ha 2 st. Så här ser proffsens spännare ut
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000036571/
Framvagnsjustering ska inte behövas, men är inställningarna inte kollade på några år kan det vara värt att göra det ändå. Toe-in måttet är mycket känsligt och det räcker med att fjädrarna har blivit lite "nersuttna" för att ändra på Toe-in värdet

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det finns några vägar att gå, mest beroende på vad verktyg du har. Fjäderspännare för att spänna ihop fjädern är ett måste, med proffsgrejer så kan du byta på en timme om du gjort det innan, enklare grejer så kan det ta hela dagen om man är ovan. På 700 är det "fasta lägen" i fjädertornet, men märk en av skruvarna och var den sitter så kommer det på samma ställe igen. Sedan får man ju spänna ihop fjädern så den sitter lös, lossa centrummuttern i övre tallriken. Mycket, mycket enklare med en mutterdragare. Sedan kan man oftast "fälla ut" hela fjäderbenetutan att lossa något i nedre änden, ha bara koll på bromsslangar och P-änden så det inte "drar" i framför allt bromsslangarna. Se till att bilen är ordentligt upphissad och pallad redan från början så du inte behöver hissa upp mer när du ska "fälla ut" fjäderbenet. Efter att ha lyft bort den övre tallriken och fjädern så sitter stötdämparen fast i röret med en stor mutter som du får loss med en ordentlig polygrip eller rörtång. Inget direkt svårt jobb, men det är många moment som ska stämma och en "ihopklämd" fjäder är ingen "leksak, använder du "vanliga enkla" klämmor bör man ha 3 st av denna typen,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017004/ i alla fall måste man ha 2 st. Så här ser proffsens spännare ut
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000036571/
Framvagnsjustering ska inte behövas, men är inställningarna inte kollade på några år kan det vara värt att göra det ändå. Toe-in måttet är mycket känsligt och det räcker med att fjädrarna har blivit lite "nersuttna" för att ändra på Toe-in värdet

Mvh
Lennart
Bra utförlig info.

Du menar att jag ska märka skruvarna i fjädertornet så jag inte sätter dom bakvänt vid återmontering?

Sitter själva gas/oljedämparen löst nedtryckt i röret (?) som sitter ihop (?) med den nedre fjäderskålen eller sitter den fastskruvad underifrån (enligt markeringen på bilden)?
Bilagor
fjäderben 2.jpg
fjäderben 2.jpg (45.73 KiB) Visad 3704 gånger
Senast redigerad av 1 Tek2kale, redigerad totalt 0 gånger.
robinb3rgsten skrev:Vänta du med framvagnsinställning tills du bytt styrleder med. De hade jag gjort iaf . Och stötdämpare bör bytas parvis så byt de andra vid lite bättre tillfälle än minusgrader på gårdsplan
Jag tror jag gör så, då jag ändå inte ska åka så långt med bilen i fråga.

har du någon uppfattning om vad det kostar med en framvagnsinställning?
Tek2kale skrev:Du menar att jag ska märka skruvarna i fjädertornet så jag inte sätter dom bakvänt vid återmontering
Skruvarna sitter fast i övre lagringenoch sticker upp genom hålen i fjädertornet. Jag vet faktiskt inte om dom är symmetriska (passar vilket håll som helst) eller om skivan är excentrisk (att man kan "justera" cambervinklen lite), därför är det bra att märka en skruv ock ett hål så det kommer på samma ställe. Skulle du behöva byta den, är nog koll på inställningen ett måste.
Tek2kale skrev:Sitter själva gas/oljedämparen löst nedtryckt i röret (?)
Ja, i princip. Den kläms fast med den mutter (eller vad man kan kalla den) som sitter vid den nedre fjäderskålen och där "stången" som går upp till övre lagringen och som är sjävla "kolvstången" i stötdämparen kommer ut. Kan vara någon form av gummi över muttern.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Tek2kale skrev:Du menar att jag ska märka skruvarna i fjädertornet så jag inte sätter dom bakvänt vid återmontering
Skruvarna sitter fast i övre lagringenoch sticker upp genom hålen i fjädertornet. Jag vet faktiskt inte om dom är symmetriska (passar vilket håll som helst) eller om skivan är excentrisk (att man kan "justera" cambervinklen lite), därför är det bra att märka en skruv ock ett hål så det kommer på samma ställe. Skulle du behöva byta den, är nog koll på inställningen ett måste.
Tek2kale skrev:Sitter själva gas/oljedämparen löst nedtryckt i röret (?)
Ja, i princip. Den kläms fast med den mutter (eller vad man kan kalla den) som sitter vid den nedre fjäderskålen och där "stången" som går upp till övre lagringen och som är sjävla "kolvstången" i stötdämparen kommer ut. Kan vara någon form av gummi över muttern.

Mvh
Lennart
Det går att sätta fjäderbenslagringen åt fel håll, man får då en heltokig Caster.
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]