- mån 28 dec 2015, 18:06
#1032367
Hej! Jag har problem med min volvo 940GL-93 som jag skulle behöva hjälp med.
Det är så att lambdalampan lös i bilen utan att det gav någon som helst påverkan på köregenskaperna på bilen, endast något högre bränsleförbrukning.
Sedan efter en motortvätt så började bilen gå på 3 cylindrar, då bytte jag fördelarlock, tändstift och tändkablar och allt blev frid och fröjd. Sedan när jag körde bilen så märkte jag att den ryckte slumpmässigt vid lite lägre varv och belastning, (gas) men hämtade sig när varvet kommit upp till runt 2000rpm, lambdalampan lös fortfarande.
Jag läste ut felkoderna med hjälp av diagnostiseringsverktyget som sitter i motorrummet på bilen, och fick fram koderna 2-3-1, 2-2-1 och 1-1-3.
Då prövade jag att byta lambdasonden.
Då försvann tidigare nämnda felkoder, och lambdalampan slocknade.
När jag gjort det och startade bilen så gick den ännu sämre, gick inte alls på tomgång och gick knappt att köra. När jag höll jämn gas och slog lite på luftmassemätaren ändrades varvet till ett konstant varv som matchade mitt gaspådrag, för att sedan sjunka igen och nästan dö.
Gjorde även en ny felkodsutläsning och fick 1-2-1 = Luftmassamätarsignal
Då bytte jag luftmassemätaren, ingen effekt. Har även bytt styrenhet, EGR-ventil och tomgångsmotor utan effekt.
Är det någon som har någon idé om vad felet kan vara?
Hemskt tacksam för svar från någon med ordentlig erfarenhet!
Mvh Björn
Det är så att lambdalampan lös i bilen utan att det gav någon som helst påverkan på köregenskaperna på bilen, endast något högre bränsleförbrukning.
Sedan efter en motortvätt så började bilen gå på 3 cylindrar, då bytte jag fördelarlock, tändstift och tändkablar och allt blev frid och fröjd. Sedan när jag körde bilen så märkte jag att den ryckte slumpmässigt vid lite lägre varv och belastning, (gas) men hämtade sig när varvet kommit upp till runt 2000rpm, lambdalampan lös fortfarande.
Jag läste ut felkoderna med hjälp av diagnostiseringsverktyget som sitter i motorrummet på bilen, och fick fram koderna 2-3-1, 2-2-1 och 1-1-3.
Då prövade jag att byta lambdasonden.
Då försvann tidigare nämnda felkoder, och lambdalampan slocknade.
När jag gjort det och startade bilen så gick den ännu sämre, gick inte alls på tomgång och gick knappt att köra. När jag höll jämn gas och slog lite på luftmassemätaren ändrades varvet till ett konstant varv som matchade mitt gaspådrag, för att sedan sjunka igen och nästan dö.
Gjorde även en ny felkodsutläsning och fick 1-2-1 = Luftmassamätarsignal
Då bytte jag luftmassemätaren, ingen effekt. Har även bytt styrenhet, EGR-ventil och tomgångsmotor utan effekt.
Är det någon som har någon idé om vad felet kan vara?
Hemskt tacksam för svar från någon med ordentlig erfarenhet!
Mvh Björn
Senast redigerad av 1 Bwalfen, redigerad totalt 0 gånger.