Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bwalfen
Hej! Jag har problem med min volvo 940GL-93 som jag skulle behöva hjälp med.

Det är så att lambdalampan lös i bilen utan att det gav någon som helst påverkan på köregenskaperna på bilen, endast något högre bränsleförbrukning.

Sedan efter en motortvätt så började bilen gå på 3 cylindrar, då bytte jag fördelarlock, tändstift och tändkablar och allt blev frid och fröjd. Sedan när jag körde bilen så märkte jag att den ryckte slumpmässigt vid lite lägre varv och belastning, (gas) men hämtade sig när varvet kommit upp till runt 2000rpm, lambdalampan lös fortfarande.

Jag läste ut felkoderna med hjälp av diagnostiseringsverktyget som sitter i motorrummet på bilen, och fick fram koderna 2-3-1, 2-2-1 och 1-1-3.

Då prövade jag att byta lambdasonden.
Då försvann tidigare nämnda felkoder, och lambdalampan slocknade.

När jag gjort det och startade bilen så gick den ännu sämre, gick inte alls på tomgång och gick knappt att köra. När jag höll jämn gas och slog lite på luftmassemätaren ändrades varvet till ett konstant varv som matchade mitt gaspådrag, för att sedan sjunka igen och nästan dö.
Gjorde även en ny felkodsutläsning och fick 1-2-1 = Luftmassamätarsignal
Då bytte jag luftmassemätaren, ingen effekt. Har även bytt styrenhet, EGR-ventil och tomgångsmotor utan effekt.

Är det någon som har någon idé om vad felet kan vara?
Hemskt tacksam för svar från någon med ordentlig erfarenhet!

Mvh Björn
Senast redigerad av 1 Bwalfen, redigerad totalt 0 gånger.
av Bwalfen
White skrev:Har du läst ut vad felkoderna betyder?
Svar ja!

2-3-1 =lambdareglering
2-2-1 = adaptiv lambdareglering dellast
1-1-3 = lambdaibtegrator

Tilläggas skall att dessa försvann när jag bytte lambdasonden.
av Bwalfen
White skrev:Var det en ny eller begagnad luftmassemätare du böt till? Tänkte om det var en begagnad att det var fel på den? Kolla även så det inte är ärg i kontaktstycket till LMM.
Det var en ny! Inget ärg i kontaktstycket.

Har uppdaterat inlägget lite, kolla gärna! :)
av NilsO
Prova att koppla ur luftmassemätaren och starta motorn. Då ska den starta och gå bra på tomgång. Om den gör det, så stäng av, koppla in luftmassemätaren igen och starta en gång till. Om den går dåligt på tomgång då så är det ganska säkert fel på luftmassemätaren.

Om den INTE går bra på tomgång med luftmassemätaren URkopplad så är det något annat fel.
av Bwalfen
NilsO skrev:Prova att koppla ur luftmassemätaren och starta motorn. Då ska den starta och gå bra på tomgång. Om den gör det, så stäng av, koppla in luftmassemätaren igen och starta en gång till. Om den går dåligt på tomgång då så är det ganska säkert fel på luftmassemätaren.

Om den INTE går bra på tomgång med luftmassemätaren URkopplad så är det något annat fel.
Han gick faktiskt lite bättre på tomgång utan LMM, men LMM bytte jag okså till en annan från skroten, kan ju va fel på den med visserligen
av NilsO
Bwalfen skrev:
NilsO skrev:Prova att koppla ur luftmassemätaren och starta motorn. Då ska den starta och gå bra på tomgång. Om den gör det, så stäng av, koppla in luftmassemätaren igen och starta en gång till. Om den går dåligt på tomgång då så är det ganska säkert fel på luftmassemätaren.

Han gick faktiskt lite bättre på tomgång utan LMM, men LMM bytte jag okså till en annan från skroten, kan ju va fel på den med visserligen
Men den ska inte bara gå bättre på tomgång utan LMM. Den ska gå perfekt på tomgång med LMM urkopplad. Gör den inte det så är det något annat fel, och då kan man bortse från LMM tills vidare.

Så det beror lite på vad du menar med "lite bättre". :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Ena inlägget är Lmm ny. Nästa inlägget är den från skroten. Kanske ska hålla isär vad som är nytt och begagnat...
DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]