Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fetgor
#1031411
Hej, har nyligen köpt en 740 -89 till grabben som är ombyggd till A-traktor.
Då det va massa år sen man hade en liknande bil själv så vänder jag mig hit ett tag till ;-)
Har lite ljusfrågor
Halvljuset går på när strömställaren är till vänster - läge 0, då fungerar bara helljuset om man håller spaken mot sig - dvs den "fastnar" ej vilket jag har för mig är korrekt
MEN vrider man strömställaren till läge 2 (längst till höger) lyser inget halvlyse och samma symtom på helljuset - vad kan felet vara? Strömställaren eller nåt ljusrelä? Reläer är väl ej inbyggt i strömställaren på denna har jag för mig.
Ingen instrumentbelysning i klustret lyser heller - kan ju vara lamporna men kanske inte alla...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1031457
När ljusvredet är i läge 0 (till vänster) skall hel/halvljus vara avstängt. Då ska varselljusen (förstärkt parkeringsljus) lysa när tändning är på. Det kan ju vara så att någon "kluddad till det" och kopplat in halvljuset i stället för varselljusen, därför funkar helljuset bara med "ljustutan". Det sitter ett relä i elcentralen som ska ge ström till ljusomkopplaren (till både hel och halvljus), förmodligen fattas det. Eller är trasigt. I mittläget ska parkeringsljus lysa, och till höger ska du ha hel och halvljus precis som du skrev. På min -88B (tidig -89-a) finns automatiskt halvljus i höger läget, som tänds och släcks "över" tändningen. Detta är original och har en egen säkring (nr 24 eler 25, kommer inte ihåg) tar jag bort den säkringen så fungerar varselljus en i stället

Mvh
Lennart
av fetgor
#1031525
Hej, va nu ute och kollade och allt ser bra ut dvs inga hemma-skarvade kablar varken vid strömställaren eller strålkastarna.
Där reläerna sitter sitter ett stort grönt runt relä. Är det detta som kan vara trasigt?
Kollade lite säkringar och 19/20 som ska gå till halvljuset fungerar som det ska.
Men kollade på reläna och kanske k-relät saknar - måste gå ut och kolla men det gör jag imorgon.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1031559
Det stora gröna är "glödtrådsvakten" som "känner" om någon lampa är trasig. Om halvljuset lyser i "0-läget" tyder det på någon form av automatiskt halvljus.
http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 364dqz.jpg
Här är en bild på vilka reläerna är och var dom sitter. Alla modeller har inte alla reläer, men "huvudfuunktionerna" finns ju på alla. Glödtrådsvakten kan krångla ibland, särskillt om det använts starkare lampor än original. Gäller även hel/halvljus omkopplaren. Vakten (även omkopplaren) sitter före säkringarna, så funkar det vid säkringarna är ju felet efter.

Mvh
Lennart

Edit, helljuset går direkt från omkopplaren (via säkringarna) till strålkastarna. Och ska fungera enbart i läge 3 (till höger). Kolla på relä "K" (137)
av fetgor
#1031791
Bilen saknade K relä! Så flyttade mitt J-relä dit och det fungerar super. Helljus känns bättre att det funkar än stolsvärme :-)

Tack för al hjälp!
Användarvisningsbild
av toorop
#1032136
kan också komma in här.

mitt ljusvred är lite konstigt.

0 blir halvljus.
mitten blir parkering .
höger blir halvljus,

ibland blir jag tvungen att vrida vredet till 0 för att lamporna och instrumenhus/fläkt ska slockna.
När jag stänger av bilen. precis som audi har.
Kort sagt, så är elen på fast bilen stängs av. om jag nu inte vrider till 0.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1032220
fetgor skrev:Bilen saknade K relä! Så flyttade mitt J-relä dit och det fungerar super. Helljus känns bättre att det funkar än stolsvärme :-)

Tack för al hjälp!
Kul att det funkar, och att det var ett "relativt" enkelt fel i alla fall. Vill du ha stolvärme, så (tror jag) det funkar med vilket "extraljusrelä" som helst. Kolla bara att siffrorna på stiften har samma placering, det finns några olika typer.
toorop skrev:kan också komma in här.
mitt ljusvred är lite konstigt.
0 blir halvljus.
mitten blir parkering .
höger blir halvljus,
ibland blir jag tvungen att vrida vredet till 0 för att lamporna och instrumenhus/fläkt ska slockna.
När jag stänger av bilen. precis som audi har.
Kort sagt, så är elen på fast bilen stängs av. om jag nu inte vrider till 0.
Är detta med tändning på eller tändning av?? Har du samma originalmonterat automatiskt halvljud som det är på -88 - -89 740 (i alla fall)? I "originalfallet" utan automatiskt halvljus så ska inte P-ljuset (och instrumentljusen) stängas av när du stänger av motorn med ljusvredet i läge 2 (längst till höger). Halvljuset ska dock "stängas" av "K" reläet. Det finns lite olika lösningar, både äldre (700) och nyare (7/900) har andra lösningar. Vad för modell och årsmodell har du??? På 700 (med original monterat automatiskt halvljus) sitter det en säkring (24 eller 25) i elcentralen på kanten under "dom vanliga" bland "reservsäkringarna". Plockar man bort den så fungerar dom automatiska "varselljusen" istället, och då stängs inte p-ljusen av när man stannar motorn som jag beskrev i början på stycket. Det där med fläkten låter "skumt", den ska inte ha något med ljuset att göra. Däremot kan det vara någon "hopkoppling" med "15-strömmen". 15 på elschemat är ström som styrs av tänd. låset (bl.a "K" reläet) t.ex fläkt, tändspole vindrutetorkare m.m. Du kan (ta bort askfat och facket ovanför) "dra ut" hela elcentralen och vända på den och kolla efter (och lukta) brända kablar. Inte alldeles ovanligt. Ström som "går" direkt från batteriet heter 30, jord 31, hel/halvljus 56 a/b Dessa siffror står på relähållarna och på reläerna (original reläer)

Mvh
Lennart
av ÖrjanR
#1250069
Hej! Har ett liknande problem. Ett jättevarmt K relä, har monterat USA front. Halvljus/helljus reagerar på spaken men de inre lyktor som jag har H1 på glöder fast det är halvljus på. Har ca 5v på dom då. 12v som det ska på H4 insatsten. Drar jag ur jorden på framlysena så blir det ingen skillnad. Har också problem med att bakljusen inte lyser. Har ej kört bilen tidigare då den var nerplockad. Vad kan jag ha missat? Jordpunkter i kaross bredvid framlyktor är fina och inkopplade. 740 TIC -86 om det säger nåt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1250164
ÖrjanR skrev:har monterat USA front. Halvljus/helljus reagerar på spaken men de inre lyktor som jag har H1 på glöder fast det är halvljus på.
Tänk på att kabeldragning, relä och framför allt spaken är dimensionerat för 2 st hel och 2 st halvljus. USA-fronten har (kan ha) 4 st av varje. Om det bara glöder i lamporna är det oftast jordfel.
Om du har H1 i dom inre strålkastasna är dom avsedda för enbart helljus. Det kan vara kopplat på olika sätt, vanligast är nog både hel och halvljus (H4) i dom yttre och bara helljus i dom inre. Ibland är det 4 st H4 men då använder man ändå bara helljus i dom inre. Är det H1 och/eller H3 i alla 4 så brukar det vara kopplat med helljus innerst och halvljus ytterst

Var in på volvo och kollade. De skulle ha 25[…]

Lambdalampan lyser

Kolla grenrörpackning grenrör ner till […]

Välkommen ut i trafiken

Hon och en kompis har varit ute och kört i ef[…]

Hjälp att hitta delnummer

Har du letat i sprängskisserna på volvo[…]